Flickan under gatan av Anders Roslund & Börge Hellström

flickan-under-gatan-av-roslund-hellstrom2

43 rumänska gatubarn i bedrövligt skick dumpas mitt i Stockholm.

En mördad kvinna hittas i en kulvert under S:t Görans sjukhus, och spåren till mördaren leder in i tunnelsystemet under Stockholm.

Två fall som måste lösas, två parallella historier som berättas, och kommissarie Ewert Grens är vresigare och hans humör ännu mer oberäkneligt än nånsin förut.

Roslunds & Hellströms fjärde bok handlar om gatubarn. Jag blir berörd och eftertänksam och förundrad över vilket liv en del människor lever. Framför allt hur vissa barn och ungdomar tvingas – eller har valt – att leva. För gatubarnen finns, även om de är osynliga för oss ”vanliga” människor.

Precis som i Roslund & Hellströms tidigare böcker är slutet lite överraskande, och inte som jag hade väntat.

Flickan under gatan är helt klart läsvärd, även om det inte är Roslund & Hellströms bästa bok.

2 thoughts on “Flickan under gatan av Anders Roslund & Börge Hellström

  1. Det här är en författarduo jag är nyfiken på, har läst flera positiva recensioner av deras böcker. Får nog sättas upp på min att-läsa-lista.🙂

Kommentera

