Läsande systrar

Storasyster i familjen (9 år) påminner så mycket om mej själv när jag var i den åldern… Hon lånar högar med böcker på biblioteket och läser varje kväll. Själv läste jag nog ännu mer tror jag, inte bara på kvällarna utan när som helst när jag hade en stund över. Men så är jag också ensambarn och hade inga småsyskon som störde mej eller ville leka😉 . Det är i alla fall roligt att hon tycker så mycket om att läsa!

Mellansyster (6 år) läser högt för mej – eller pappa – en stund varje dag, och det märks så bra att det går framåt med läsandet. Visst går det knaggligt än, men hon får mer och mer flyt och blir bättre och bättre på att läsa långa svåra ord. Men visst är det svårt med sje-ljudet, att g ibland uttalas som j, att ä ibland uttalas som e osv. Hon har även lite svårt att skilja mellan å och ä. Men övning ger färdighet! Hon tycker också om att läsa alla små ord och texter som finns överallt: på mjölkpaket, tryck på tröjor, skyltar, tidningsrubriker osv.

Lillasyster (2 år) nöjer sej än så länge med bilderböcker🙂 . Hon tycker om att peka på bilder och säga orden efter mej. Eller att man pekar på en bild och frågar ”Vad är det?” och så svarar hon. Men att sitta och lyssna på en saga eller berättelse, det har hon inte ro till. Hon är en tjej med spring i benen🙂 .

4 thoughts on “Läsande systrar

  1. Vad härligt!!! Att se dina barn läsa är underbart! Min äldsta dotter, 3 år, älskar att ”läsa” och det gör mig så lycklig! Jag hoppas ju givetvis att dotter 2 också ska bli en liten bokmal!!! Tyvärr har jag inte suttit och läst med henne lika mycket som med storasyster i den åldern. Nåja, än finns tid!

  2. Eva:
    Nej, det blir ju så att med fler barn har man inte lika mycket tid…
    Visst är det kul med läsande barn och jag försöker uppmuntra dem till att läsa, och hitta kärleken till böcker.

  3. Lillasyster:
    Hmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker om att börja lära så små barn att läsa… Är det nödvändigt? Det känns lite ”påtvingat” tycker jag. Jag tror nog faktiskt också mer på mitt sätt🙂 . Själv lärde jag mej att läsa ganska tidigt, när jag var 4 år, men det var helt av eget intresse och egen vilja. Vår äldsta var 5½ när hon lärde sej läsa (hon läste flytande nästan på en gång!) och mellantjejen som är 6, snart 7, har ju nyss knäckt koden. Kanske vi ska börja träna läsning med minstingen?😉

Kommentera

