Amagansett av Mark Mills

amagansett-av-mark-millsDet här är en av de böcker jag fick i Pocket & Prassel. Jag hade aldrig hört talas om vare sej författaren eller boken, och det är ju alltid spännande med nya bekantskaper.

Platsen är den lilla hamnstaden Amagansett på Long Island och årtalet är 1947. Amagansett är en sömnig liten håla där tiden stått still och folk till största delen livnär sej på fiske, men nu håller den lilla staden på att förvandlas till ett paradis för rika människor.

 En morgon hittar fiskaren Conrad Labarde en död kvinna när han vittjar sina nät tillsammans med sin kompanjon Rollo. Till en början betraktar man det som en drunkningsolycka, men både Conrad och vice polismästare Tom Hollis tror att det är fråga om mord.

Hemligheter uppdagas och en kärlekshistoria över klassgränserna avslöjas.

En lite annorlunda kriminalroman än de jag brukar läsa! Den utspelar sej under en annan tid än många andra böcker i samma genre. Mark Mills skriver otroligt bra. Jag kan riktigt se det lilla fiskarsamhället framför mej och känna lukten av hav och fisk medan jag läser.

Historien nystas upp och vävs ihop via en del tillbakablickar – som jag egentligen inte brukar gilla, men här är det bara passande och rentav nödvändigt för att förstå hur saker och ting hänger ihop.

Jag vet inte om Mark Mills har skrivit fler böcker men det ska jag definitivt kolla upp! Jag vill läsa mer av honom!

4 thoughts on “Amagansett av Mark Mills

Kommentera

