Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari

kalla-det-vad-fan-du-vill-av-marjaneh-bakhtiariVarför lånade jag den här boken? Blicken föll på den när jag var på biblioteket med Mellansyster, och när jag läste baksidestexten så trodde jag att den skulle vara rolig och intressant. Men den var inte så bra som jag hade väntat.

Boken handlar om familjen Irandoust-Rastegar som flyttar till Sverige. De har höga förväntningar på det nya landet och tror att allt kommer att gå bra och utan några större problem. Men de kommer snart underfund med att de har en lång väg att gå för att komma underfund med hur saker och ting funkar i Sverige och för att lära sej förstå svenskarna och deras beteende.

Man får följa familjen och några andra invandrare i olika episoder när de försöker skapa sej ett nytt liv i det nya  hemlandet. Ett par gånger skrattade jag, tex när mamma Panthea  skulle förklara för vaktmästaren att spisen var trasig – ”Kukplattan fungerar inte nämligen” (japp, sån barnslig humor har jag!😀 ). Men i övrigt tyckte jag mest att boken var torr och tråkig. Dessutom tycker jag att det är jobbigt att läsa talspråk. En del stycken hoppade jag över eller skumläste, och när jag hade läst lite mer än halva boken så bestämde jag mej för att ge upp. Det är inte ofta jag låter bli att läsa ut en bok som jag har påbörjat, men jag resonerade som så att varför ska jag fortsätta att läsa en bok som jag inte gillar när det finns många bra böcker som väntar på att bli lästa?

2 thoughts on “Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari

  1. oj! hur kan du tycka att den e så dålig? är en av de bästa böckerna ja har läst, iförsig har ja inte läst den, ja hörde den som ljudbok, riktigt bra tycker ja att den är.

    att du inte tyckte om den kan bero på att du inte kände igen dig i boken eller att den inte talade till dig. men ja som inte är svensk känner igen mig jättemycket i boken. det e ju synd att du inte du inteförstod eller la märke till budskapet i boken eller va författaren försökte förmedla…

  2. Suzann:
    Tja, alla har vi olika smak och tycke om böcker🙂 . Det här är inte den sortens bok som jag brukar läsa. Jag läser mest deckare, men vill ibland läsa något annat och jag trodde att den här boken var något för mej. Men den tilltalade mej inte. Kanske jag bara inte var på rätt humör för just denna bok just då? Kanske jag skulle tycka bättre om den om jag gav den en ny chans en annan gång? Jag vet inte.
    Jag är för övrigt inte heller svensk🙂 .

Kommentera

