En stilla storm av Giles Blunt

en-stilla-storm-av-giles-bluntDet här är den andra boken om kriminalarna John Cardinal och Lise Delorme.

Det är januari i Algonquin Bay i norra Canada. Delar av en död man hittas i skogen, det visar sej att han blivit mördad och slängd för att bli uppäten av björnarna. Det framkommer att mannen är en amerikansk turist med ett skumt förflutet, och fallet kompliceras ytterligare när det visar sej att mannens identitet inte stämmer.

Ännu ett lik hittas, den här gången är det en ung kvinnlig läkare som även hon hittas utomhus, naken och eventuellt våldtagen. Cardinal och Delorme upptäcker att det finns en koppling mellan de två fallen. Men de måste gå tillbaka ända till 1970 för att kunna lösa morden och få fram sanningen. I Montreal fanns på den tiden en separatistisk rörelse som satte skräck i många medborgare, och en händelse från den tiden får nu konsekvenser i Algonquin Bay.

Boken är en riktig bladvändare och även om jag ibland hade lite svårt att hänga med i svängarna vad gällde separatiströrelser och politik så tyckte jag ändå att boken var grymt spännande. Dessutom är jag fascinerad av norra Canada, kanske för att jag själv tillbringat några månader där.

Efter att ha läst två böcker av Giles Blunt kan jag bara konstatera att han fått en plats bland mina favoritförfattare! Som tur är finns det fler böcker av honom som väntar på att bli lästa.

Kommentera

