Mordbyn av Andrea Maria Schenkel

mordbyn-av-andrea-maria-schenkel

Jag var väldigt nyfiken på denna bok efter att ha hört och läst mycket positivt om den, så när jag gjorde lite bokbeställningar inför jul så fick den också slinka ner i kundvagnen. När jag fick hem den blev jag lite förvånad över hur tunn den var – bara ca 150 sidor. Kriminalromaner brukar ju oftast vara 350-400 sidor. Men jag märkte genast när jag började läsa att Mordbyn var en annorlunda kriminalroman också på andra sätt än sidantalet, jämfört med andra kriminalromaner.

Historien är baserad på en sann händelse som ägde rum på 1950-talet i den lilla byn Einhausen i Tyskland. Det börjar med att 8-åriga Marianne inte kommer till skolan på lördagen, och på söndagen uteblir hela familjen från kyrkan. Ett par dar senare, när ingen i familjen fortfarande synts till, blir grannar oroliga och beger sej ut till den avlägset belägna gården där man hittar hela familjen yxmördad.

Boken är sammansatt av vittnesskildringar, olika personer berättar vad de sett och hört och tror. Ett klart annorlunda upplägg av en kriminalroman. Rykten går om familjen, bonden var en riktig enstöring och det sägs att han var en tyrann som slog sin fru och att han dessutom var far till sin dotters barn.  Boken är kuslig och jag blir fast från första sidan. Jag läste ut den på bara en dag, dels för att den var så kort och lättläst, men också för att den var så spännande.

Kommentera

