Det femte barnet av Doris Lessing

det-femte-barnet-av-doris-lessingJag är med i Theresans Nobelpristagarutmaning  och under perioden januari-mars är det en bok av Doris Lessing som ska läsas. Jag valde Det femte barnet eftersom jag hade den stående hemma i bokhyllan, och där hade den förmodligen blivit stående ett tag till ifall jag inte hade bestämt mej för att delta i den här utmaningen🙂 .

När Harriet och David träffas vet de genast att de är menade för varandra. De gifter sej efter en kort tid och köper ett stort hus. Båda vill ha många barn och inom loppet av några år får de fyra fina barn som alla är välkomna trots att Harriet känner sej trött och sliten av att ta hand om så många små barn och trots att deras ekonomi inte är den bästa och de måste få hjälp av Davids välbärgade pappa för att klara sej.

Så blir Harriet gravid med deras femte barn, och den här oplanerade graviditeten är helt annorlunda än de fyra tidigare. Barnet i magen är livligt redan tidigt i graviditeten och sparkar så våldsamt att Harriet inte kan vara stilla. Det känns som om babyn vill göra henne illa och Harriet fattar agg till babyn och mår oerhört dåligt under hela graviditeten.

Så föds Ben, och Harriet vet genast hon ser honom att han inte är som andra barn. Hon tycker att han är något annat än en människa, som om han hör till ett annat slags folk. Han har ett säreget utseende, är sen i utvecklingen, våldsam, grym och visar ingen kärlek eller närhet till sin familj. Alla avskyr honom och råder Harriet och David att lämna bort honom. Ben håller på att förstöra familjen och Harriet vill inte ha honom kvar, men tvekar samtidigt över att lämna bort honom… Han är ju ändå deras barn och trots att Harriet inte älskar honom så vill hon skydda honom.

Först hade jag lite svårt att komma in i boken och det var så många namn att hålla reda på. Jag hade svårt att minnas vem som var vems mamma, pappa, styvmamma, styvpappa, syster eller kusin. Men när jag kommit en bit in i boken var den svår att släppa. Den är lättläst och väcker många tankar, speciellt när man själv har barn. Kan man låta bli att älska sitt eget barn?

Jag läser gärna mer av Doris Lessing, och speciellt nyfiken är jag på fortsättningen om Ben; Ben, ute i världen.

Kommentera

