Frågor och svar – Pocket & Trix

Vilken genre tycker du bäst om? Kriminalromaner, varvat med lite chick-lit och biografier.
Finns det någon genre som du ännu inte testat men som du gärna skulle ge dig på? Ingen speciell, men jag är villig att testa genrer jag inte läser i vanliga fall.
Finns det någon genre som du undviker på liv och död och alltså inte vill få böcker ur? Fantasy och science fiction.
Har du någon favoritförfattare – och saknar du något ur dennes produktion? Några av mina favoritförfattare är Peter Robinson, Arnaldur Indridason och Elizabeth George – jag har alla deras böcker.
Har du någon författare som du är nyfiken på och gärna vill testa? Harlan Coben, Alex Kava, Christa von Bernuth, Gretelise Holm, Karin Fossum, Helene Tursten. Jag har inte läst något av dessa författare men är väldigt nyfiken på deras böcker. Observera att böcker som ingår i en serie vill jag läsa i rätt ordning. Av Mari Jungstedt har jag bara hennes första bok, Den du inte ser, och vill gärna ha fler. Anna Jansson är ingen favorit. Thomas Kanger är ett nytt namn för mej, han verkar intressant!
Någon författare som du verkligen avskyr och inte alls vill läsa?
Har du någon lista publicerad någonstans över vilka böcker som du redan äger, månntro? Nej, tyvärr.
Läser du andra språk än svenska? Det var länge sen jag läste på engelska, men skulle gärna göra det igen.

Te- eller kaffedrickare? Både och, men mera kaffe än te.
Äter du godis? Japp! Gillar det mesta, speciellt choklad. Naturgodis går också, förutom torkad frukt.
Är du allergisk mot något? Nej.
Har du någon pysslig hobby? Gillar att skriva förhand; brev, listor av alla de slag, kom-ihåg-anteckningar etc, och har svårt att motstå fina pennor, brevpapper, anteckningsblock…
Sportar du? Nej.
Gillar du film – i så fall vilken slags film? Är ingen stor filmälskare.
Övrigt: Gillar katter, samlar på kattkort (vykort med katter på). Gillar jordgubbar. Gillar att varva ner och koppla av med ett varmt bad. Hmm, kommer inte på nåt mer just nu… Om det är nåt mer som du, min hemliga bokvän, undrar över är det bara att fråga 🙂 .

14 thoughts on “Frågor och svar – Pocket & Trix

  1. Vad kul det är att läsa allas svar på frågorna. Din och min boksmak verkar väldigt lika. Kan verkligen rekommendera Thomas Kanger, även hans fristående bok ”Ockupanterna” är superbra! Harlan Cobens thrillers älskar jag!

  2. Paperback Lover:
    Jag tycker också det är kul att surfa runt och läsa folks svar på frågorna 🙂 . Det är många bloggar med i Pocket & Trix som är nya för mej.
    Jag googlade på Thomas Kanger och hans böcker verkar ju intressanta. Harlan Coben har jag velat läsa länge men det har inte blivit av. Det finns ju så många bra författare och böcker…

  3. Hemliga bokvännen:
    😀

    Sofie:
    Jag har inte heller bloggat speciellt länge. Det är kul och beroendeframkallande! 🙂 Min ”Att läsa”-lista blir också längre och längre… 🙂

  4. Snöfrid:
    Att säga att jag undviker fantasy på liv och död är väl kanske att ta i 😉 . Men jag är helt enkelt inte intresserad av den genren – vilket till stor del förmodligen beror på att jag inte läst just något av den sortens böcker! Det finns så många andra böcker som jag vet att jag gillar som jag först och främst vill läsa… Och det känns som om det finns så himla många böcker inom fantasy så jag vet inte var jag skulle börja om jag bestämde mej för att läsa något ur den genren. Jag vet helt enkelt för lite om den genren. Men ge mej ett riktigt bra tips så lovar jag att testa!! 🙂 Inte Harry Potter eller Sagan om ringen, jag vill testa nåt annat. Jag läser ju din blogg och där finns ju många tips men det är svårt för mej att välja. Så rekommendera en bok eller en författare du 🙂 .

  5. Tja, den första fantasy jag läste själv var serien om landet Narnia. De är skrivna av C.S. Lewis.
    De är mysiga att läsa och ganska lätta, så det är väl en bra början. 🙂
    I första boken, ”Min morbror trollkarlen”, berättas det hur landet Narnia uppkom. Den boken är ganska så fristående annars. Det är först i andra boken, ”Häxan och lejonet”, som själva berättelsen sätter igång så att säga. Filmatiseringen av serien startar med andra boken.
    Jag anser att du kan hoppa över första boken om du vill, men den är ändå värd att läsa för att få veta grunden till alltihop.
    Om du testar Narnia så hoppas jag du ska tycka om berättelsen! 😉

  6. Snöfrid:
    Häxan och lejonet är en av de få fantasy-böcker jag läst… och jag tyckte inte om den! Men det är mååånga år sen jag läste den, kanske värt att testa igen? Vår äldsta dotter gillar böckerna om Narnia.

  7. Spänning med lite romantik, okej. Då är det en serie som direkt dyker upp i tankarna. Sanningens svärd av Terry Goodkind. Jag har själv bara hunnit läsa första delen än så länge, men kan ändå säga att det är en väldigt bra fantasy som jag skulle tro att du kan tycka om. 🙂
    Första boken heter Sökaren och här hittar du min recension på den: http://fantasy03.blogg.se/2008/july/bokrecension-sokaren.html (om du är nyfiken)

Kommentera

