Människohamn av John Ajvide Lindqvist

manniskohamn-av-john-ajvide-lindqvist

Under en skidtur över isen till Gåvastens fyr försvinner Anders och Cecilias 6-åriga dotter Maja. Hon går inte igenom isen och drunknar utan hon försvinner bara, ut i tomma intet. Det finns överhuvudtaget inga spår efter henne.

Anders och Cecilias förhållande går i kras och deras lyckliga liv på ön Domarö är slut. Ett par år efter Majas försvinnande återvänder Anders till Domarö, deprimerad och nersupen men fast besluten att fortsätta sitt liv. Han tas emot  med öppna armar av sin farmor Anna-Greta och före detta trollkarlen Simon.

När Anders får ett meddelande av Maja blir han övertygad om att hon finns någonstans i närheten. Han tänker hitta henne.

Anders kommer hemligheter på spåren och upptäcker att märkliga och skrämmande saker händer på Domarö. Vad är det som havet gör med människorna på ön?

Det här är den första boken av John Ajvide Lindqvist som jag har läst. Jag visste inte riktigt vad jag förväntade mej och jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag tyckte om boken…

John Ajvide Lindqvist skriver grymt bra. Men det övernaturliga och ockulta i boken är alldeles för överdrivet för min smak. Jag blir inte rädd, och jag tycker mest det är fånigt när personer som varit försvunna i 18 år plötsligt dyker upp och ser ut precis som de gjorde när de försvann. När det övernaturliga liksom finns i utkanten, som en aning, och man inte riktigt vet om det är något verkligt som sker eller om det är något övernaturligt – då tycker jag att det är kusligt. Men här blir det för mycket. Boken är underbart skriven och jag älskar språket och beskrivningarna av karaktärer och miljö, men handlingen tycker jag inte om, speciellt inte slutet.

Jag kommer förmodligen att läsa mer av John Ajvide Lindqvist, men inte på ett bra tag. Jag måste ha ett uppehåll innan jag tar itu med någon av hans andra böcker.

2 thoughts on “Människohamn av John Ajvide Lindqvist

  1. Jag såg filmen efter hans ena bok, men jag är nog lite för mesig för att läsa hans böcker. Fast alla giller dem ju verkligen jättemycket, så jag kanske borde samla ihop lite mod och läsa något av Lindqvist jag också. Jag blir riktigt sugen då du ger så bra kritik för hans skrivande.🙂

  2. Bara böcker:
    Människohamn behöver du inte samla så mycket mod till för att läsa, för jag tyckte inte att den var kuslig. Kanske hans andra böcker är kusligare? Jag blev inte sådär överförtjust i den här boken, men han skriver ju verkligen jättebra!

Kommentera

