Ett halvt liv av V.S. Naipaul

ett-halvt-liv-av-vs-naipaulVid 20 års ålder kommer Willie Chandran från Indien till London för att studera tack vare ett stipendium han fått. Han vet inte mycket om världen och känner sej vilsen och okunnig. Allteftersom lär han känna nya människor, en del med tvivelaktig bakgrund, och han gör även sin sexuella debut.

Efter några år träffar han den afrikanska kvinnan Ana, blir förälskad och flyttar med henne till hennes hemland i Afrika. Även här känner han sej utanför och annorlunda trots att han försöker finna sej tillrätta och anamma ortsbefolkningens livsstil. I 18 år bor han i Afrika med Ana innan han får nog, lämnar henne och flyttar till Berlin där hans syster bor.

Willie är 41 år och har levt ett halvt liv, och vad har han egentligen åstadkommit såhär långt i sitt liv?

Jag läste den här boken eftersom jag är med i Theresans Nobelpristagaruttagning – annars hade jag nog aldrig kommit på tanken att läsa den. På biblioteket fanns några böcker av V.S. Naipaul att välja bland och jag tog den här eftersom den var tunnast… Ingen av böckerna lät lockande så jag valde en som jag trodde att jag skulle orka ta mej igenom.

Och visst tog jag mej igenom den, men den var seg och tråkig! Boken handlar till stor del om olika människor som Willie träffar och om hur han lär sej mer om omvärlden och hur man ska bete sej. Jag tyckte bara att den var ointressant helt enkelt. Jag brukar se fram emot att krypa ner i sängen på kvällarna och läsa en stund, men den här boken var så trist så det kändes som om min läsestund på kvällen var förstörd, och därför läste jag den på dagarna istället, de stunder jag kunde stjäla till mej: när jag satt på toa, när lillan sov middag eller när stora barnen lekte tyst och snällt. Jag hade kunnat ge upp men jag läste ut den🙂 . Men sorry, V.S. Naipaul, hos mej får du ingen mer chans.

2 thoughts on “Ett halvt liv av V.S. Naipaul

  1. Vad trist att det blev så! Jag har inte läst någon av hans böcker, så jag har ingen aning om vad jag tycker.

    Låter bra det där med anteckningsbok! Om jag inte vore så glömsk just nu så är det något som skulle passa mig utmärkt. Men just nu glömmer jag till och med plånboken som jag lagt fram för att inte glömma dem. Och nu kan jag inte skylla på amningsminne heller.

Kommentera

