Inga fler lögner av M.J. Hyland

Inga fler lögner av M.J. HylandJohn Egan är 11 år och bor på den irländska landsbygden tillsammans med sin mamma, pappa och farmor. Han är ett ensamt barn, befinner sej mittemellan barndom och vuxenvärld, och han har huvudet fullt av tankar och funderingar. Det som upptar hans tankar allra mest just nu är att han är övertygad om att han har förmågan att avslöja lögnare. Han testar sin förmåga på sin familj och på sin bästa (och enda) vän, och han skriver till Guinness rekordbok för att berätta om sin förmåga men de hör aldrig av sej…

John märker också att det är något som inte står rätt till mellan hans föräldrar. De uppför sej annorlunda än förut. En incident gör att farmodern kastar ut hela familjen ur sitt hus, och de tvingas flytta till ett slumområde i Dublin. Nu är det som om saker och ting spårar ur för John, och han upptäcker även vad fadern håller på med. Lögner av olika slag fortsätter att uppta Johns tankar och han kastas mellan att vara barn och blivande tonåring.

Vad tycker jag egentligen om den här boken? Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Ingen bok som kommer att fastna i mitt minne. Den är lättläst men jag blir inte berörd. Jag tycker synd om John som är så ensam och aningen missförstådd, men jag läser ändå utan större engagemang. Småtrevlig läsning men inte mer än så.

 

Kommentera

