Den tionde kretsen av Jodi Picoult

Den tionde kretsen av Jodi PicoultTrixie Stone är en helt vanlig 14-årig tjej. Men när pojkvännen Jason, skolans beundrade ishockeystjärna, gör slut rasar hennes värld samman. Hon vill inget hellre än att få tillbaka Jason. Men när han våldtar henne på en fest rasar hennes värld samman ännu en gång, och dessutom tvivlar folk på om våldtäkten verkligen var en våldtäkt. Alla verkar stå på Jasons sida och tro på hans version om att Trixie var med på det hela. Hon blir utfryst i skolan och kallad hora. När det kommer fram att Trixie ljugit om en del detaljer inser hennes föräldrar att hon haft hemligheter för dem, men de är beredda att göra allt för att hon ska bli trodd, att våldtäkten faktiskt var en våltäkt som hon säger. Dessutom tvingas de ta itu med sina egna problem. Pappan Daniel kan inte längre blunda för att hans fru Laura varit otrogen och han måste även ta itu med sina svåra uppväxtår i Alaska och de minnen han bär med sej därifrån.

När Jason tar livet av sej förändras situationen. Det visar sej att det inte var självmord, utan mord, och när Trixie blir misstänkt flyr hon – till sin pappas hemby i Alaska. Hon har hört att till Alaska kan folk försvinna för att aldrig bli hittade…

Det här är en sån bok som jag njuter varje sekund av att läsa. Jodi Picoult skriver så att jag lär känna människorna som den handlar om, jag kommer verkligen in i deras liv och tankar och handlingar. Som vanligt skriver hon om ett svårt ämne och även om jag tycker att allt känns typiskt amerikanskt på nåt sätt så känns det samtidigt väldigt verkligt, som nåt som skulle kunna hända vem som helst, var som helst. Och jag gillar faktiskt att slutet inte är helt och hållet lyckligt. För alla slut i verkliga livet är inte heller lyckliga.

One thought on “Den tionde kretsen av Jodi Picoult

  1. Ja, om jag visste det (hur jag hinner läsa så mycket) så skulle jag ta patent på det!😉 Verkar vara inne i en sådan period helt enkelt. Och så läser jag snabbt. Läser väl 1½-2 timmar per dag. Ser inte så mycket TV just nu. Har också blivit ordinerad att avsluta dagen lugnt (Eftersom jag har sömnproblem… tyvärr verkar det inte hjälpa).

Kommentera

