Krim-alfabetet: K-N

Jag ligger efter med Paperback Lovers Krim-alfabet eftersom jag varit bortrest några veckor, så nu tar jag itu med de bokstäver jag missat.

Bokstaven K

En kriminalroman jag läst: Kvinna i grönt av Arnaldur Indridason. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Indridason är en av mina favoriter!

En författare jag vill läsa: Lars Kepler. Självklart är jag nyfiken på denna författare som ”alla” pratar om just nu. Hans Hypnotisören finns förstås på min ”Att läsa”-lista.

Kriminalroman jag vill läsa: Kall som graven av Peter Robinson. Robinson är också en av mina favoriter, men den här boken har stått oläst i bokhyllan ett bra tag nu. Jag vill absolut läsa den, men känner ett visst motstånd – jag tror det har att göra med att den är en av de äldre böckerna som helt plötsligt blivit översatt till svenska. Det tar emot lite att gå bakåt i tiden och läsa om nåt gammalt. Men läsa den ska jag absolut göra!

Bokstaven L

Kriminalroman jag läst: Livstid av Liza Marklund. Kanske min favoritbok om Annika Bengtzon.

Författare jag gillar: Åsa Larsson. En av Sveriges bästa deckarförfattare!

Kriminalroman jag vill läsa: Levande begravd av Peter James. Eller vill jag verkligen läsa den här boken? Det känns som om jag får klaustrofobi bara av titeln… Jag känner ett grymt obehag vid blotta tanken på att bli levande begravd.

Bokstaven M

Kriminalroman jag läst: Mordbyn av Andrea Maria Schenkel. Annorlunda. Läsvärd.

Författare jag gillar: Henning Mankell. Nån gång hoppas jag få tid att läsa om böckerna om Kurt Wallander.

Kriminalroman jag vill läsa: Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen. Jag gillade Pepparkakshuset, så jag hoppas och tror att denna också är bra.

Bokstaven N

Kriminalroman jag läst: När du läser detta av Giles Blunt. I mitt tycke Blunts bästa!

Författare jag vill läsa mer av: Håkan Nesser. Jag har bara läst Skuggorna och regnet, böckerna om van Veeteren har jag inte läst men vill göra det.

Kriminalroman jag vill läsa: Nattvandraren av Björn Hellberg. Samt övriga böcker av Hellberg.

 

5 tankar på “Krim-alfabetet: K-N

  1. Jag har vid flera tillfällen stött på det här Krim-alfabetet så nu är det kanske dags att sätta igång.

    Jag tycker absolut att du ska läsa Levande begravd av Peter James. Jag tyckte att den var kanon!!

  2. Här var det mycket spännande! Mordbyn läste både mamma och pojkvän under semestern. Den fick blandad kritik, men eftersom den är så kort så blir den lätt läst av mig också.

    Björn Hellberg har jag ofta funderat på att börja läsa, mest för att jag gillar hans personlighet så starkt, men det behöver ju inte vara ett tecken på att han skriver bra deckare.

    Lars Kepler är på allas bloggar – utom min. Jag försöker inte vara anti, har bara inte lyckats bli tillräckligt intresserad. Vi får väl se vad jag säger när pocketen kommer 🙂

  3. Paperback Lover:
    Mordbyn gick snabbt att läsa, den var kanske inte så bra som jag hade förväntat mej men den var annorlunda än en ”vanlig” kriminalroman.
    Mmm, Björn Hellberg verkar intressant.
    Även Lars Kepler verkar intressant, tycker jag, men jag är faktiskt inte så nyfiken på vem som döljer sej bakom pseudonymen. Men boken verkar intressant.

Lämna en kommentar