Mannen under trappan av Marie Hermanson

Mannen under trappan av Marie Hermanson

Fredrik är nöjd med sitt liv, han har en fru som han älskar, två barn, ett tryggt jobb, och ett stort hus.

Men en morgon när Fredrik kommer ner i hallen står det någon där: en kortväxt, ful man, klädd i smutsiga kläder. Han säger sej heta Kwådd och bo under trappan.

Vem är denna Kwådd? Varför lyckas de inte köra ut honom ur huset? Han blir ett allt större problem för Fredrik. Dessutom börjar Fredriks fru dra sej undan honom mer och mer, och till råga på allt verkar det som om han sitter löst på jobbet. Undan för undan tappar Fredrik greppet om hela sin tillvaro.

Jag hade hört talas om den här boken men var inte speciellt intresserad av att läsa den. Jag är inte så förtjust i ”konstiga” böcker med orealistiska handlingar. Men så kom min granne över med boken till mej och tyckte att jag skulle läsa den, så jag gav den en chans. Och den var inte alls så konstig och orealistisk som jag hade trott. Den var bra! Och jag blev sugen på att läsa mer av Marie Hermanson. Nån som rekommenderar nån bok av henne?

9 thoughts on “Mannen under trappan av Marie Hermanson

  1. Jag tycker det mesta hon har skrivit är bra. Värddjuret är en favorit här, liksom Hembiträdet. Många har Musselstranden som sin favorit. Ett oskrivet blad är det som är mest deckarlikt (och påminner mycket om exempelvis Ruth Rendells tidiga böcker), men jag tycker den är lite sämre än övriga. Svampkungen (hennes senaste) tycker jag inte heller hör till de bästa, även om den är läsvärd.

    Du har lite att välja på, och mycket trevlig läsning att se fram emot hur som. 😀

  2. Nu har du redan fått detta tips, men jag har i alla fall läst Musselstranden och tyckte att den var klart läsvärd! Efter den har jag faktiskt inte läst något mer av Hermanson, så det var bra att du påminde mig lite. Jag borde nog läsa något mer av henne; kanske Mannen under trappan! 🙂

  3. Åh, Mannen under trappan tyckte jag om! Och jag håller med föregående, Musselstranden är en av mina favoriter alla kategorier. Svampkungens son, Ett oskrivet blad och Hembiträdet är dock inte lika bra…

  4. Alla:
    Tack så mycket för tipsen! Det verkar som att många gillar Musselstranden så den ska jag absolut läsa. Om jag gillar den får jag fortsätta med ännu fler av hennes böcker sen 🙂 .

  5. Säger som övriga redan sagt. Musselstranden är bra. Men jag tror att jag gillade Värddjuret bättre. Och mannen under trappan är ju alldeles underbar, som du redan märkt. Det här fick mig att inse att jag faktiskt har Hembiträdet i bokhyllan helt oläst…

Kommentera

