Svampkungens son av Marie Hermanson

Svampkungens son av Marie Hermanson

Gunnars pappa älskar skogen och Gunnars mamma älskar havet. Dessa olikheter leder till skilsmässa när Gunnar är 6 år, och han växer upp med sin pappa i ett torp långt ute i skogen. Nu, i 20-årsåldern, bor Gunnar fortfarande kvar hemma hos sin pappa.

Pappan är en berömd svampexpert som leder svampkurser dit kvinnorna dras. ”Svampkungen” har stor framgång bland kvinnor, medan Gunnar står i hans skugga och får nöja sej med att titta på och fantisera om kvinnorna i Lektyr.

När pappan inleder ett förhållande med den vackra Madeleine kan inte Gunnar låta bli att förälska sej i henne han också. I ett försök att förföra henne med hjälp av en ”kärlekssvamp” råkar han istället förgifta henne så att hon dör. När det går upp för honom att det är pappan som lurat honom att ta livet av Madeleine blir han grymt besviken på pappan och ger sej av till havet för att leta reda på sin mamma som han inte träffat sedan han var barn. Och där, på en ö i havet, hittar Gunnar sitt rätta element, sitt rätta jag, och den rätta kvinnan.

Tja, vad tycker jag om den här boken? Den var lättläst, men långtifrån lika fascinerande som Mannen under trappan som jag nyligen läste och tyckte bra om. Den här boken var inget speciellt tyckte jag. Lite komisk och smårolig sådär, men det är nog kanske inte så det är meningen att man ska uppfatta den…

Nästa gång jag läser något av Marie Hermanson får det bli Musselstranden för den verkar många tycka om. Hoppas bara att jag inte har för stora förväntningar på den…

 

3 thoughts on “Svampkungens son av Marie Hermanson

  1. Jag tyckte tvärtom, inte så mycket om Mannen under trappan som Svampkungen. Musselstranden älskar jag, men om vi inte har samma smak ska du inte förvänta dig så mycket😉

    Jag har skrivit mer om Dårens dotter nu, om du vill läsa.

  2. Ja, Musselstranden var jättebra!

    Jo, jag har förstått att det är många som gillar Mons Kallentoft! TYcker det är jättesynd att jag inte kan med hans sätt att skriva!

Kommentera

