Bokfrågornas ABC: A

Lilla O har dragit igång en ny utmaning: Bokfrågornas ABC. Det blir frågor om bokrelaterade ämnen som man ska svara på. Först ut är bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Då tänker jag på Stjärnklara nätter av Maeve Binchy. Den handlar om fyra personer, främlingar för varandra, som möts på en taverna på en grekisk ö. Tillsammans med tavernans ägare blir de vittne till hur ett fartyg i bukten nedanför fattar eld, och tragedin för dem samman. De har egentligen igenting gemensamt men de upptäcker att de alla, av olika orsaker, har flytt från sina gamla liv. Maeve Binchy skriver så mysiga böcker, tycker jag! Man blir glad av dem, och om man vill läsa något lättsmält så passar hennes böcker bra.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Jag fuskar lite och säger Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Det här är ingen bok jag har läst, jag har bara hört talas om den. Ärligt talat så lockar den mej inte heller, jag tror helt enkelt inte att det är en bok i min smak.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Jag lärde mej läsa när jag var 4 år men jag kommer inte ihåg vilka som var de första böckerna jag läste själv. Min favoritbok lär ha varit en bok som hette Tusse Tiger men den minns jag inte själv. Jag minns att min mormor brukade läsa några böcker för mej som handlade om en kanin som hette Puppe Pop. Jag har kvar de böckerna och har läst dem för mina barn. Böckerna är skrivna av två finska författare och nu när jag har läst dem som vuxen så märker jag att översättningen till svenska inte är den bästa… Ibland är ordföljden konstig, det finns uttryck som är direkt översatta från finska som låter konstigt på svenska, och ord som är typiskt finlandssvenska och som våra barn inte riktigt förstår, tex ”stritta” (=stänka, skvätta). Använder man ordet stritta i Sverige?

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Jag måste erkänna att jag har inte läst så många böcker om Afrika, men en som jag har läst heter Igår, idag, imorgon skriven av Barbara & Stephanie Keating. Den handlar om tre flickor som växer upp i Kenya och blir goda vänner när de träffas på en internatskola i det politiskt oroliga landet på 1950-talet. Man får följa dem under många år och hur vänskapen sätts på prov. Boken utspelas mestadels i Kenya men även i London och på Irland. En riktigt bra bok!

3 thoughts on “Bokfrågornas ABC: A

  1. Stjärnklara nätter hade jag glömt. Den var riktigt trevlig! Igår, idag, imorgon fick jag lämna tillbaka halvläst till biblioteket då lånetiden gick ut och den var beställd. På något sätt har även den fallit i glömska. Det kommer saker emellan ibland…

    Kul att läsa dina svar!

  2. Ping: Bokfrågornas ABC del 1 « enligt O

Kommentera

