Bokfrågornas ABC: B

Dags för bokstaven B i Lilla O’s Bokfrågornas ABC:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Jag köper nog inte så mycket böcker om jag jämför med många andra bokmalar🙂 . Främst för att jag tycker att jag inte har råd – jag vill helst ha inbunda böcker och de är ju inte så billiga. Ibland köper jag begagnade böcker men de ska vara i bra skick. En del böcker måste jag äga, tex alla böcker i en serie som jag tycker om. Jag lånar också böcker på biblioteket, men jag får aldrig några böcker…

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Om jag tycker att en bok är riktigt dålig så läser jag inte ut den. Det är bara slöseri med tid när det finns så många bra böcker som väntar på att bli lästa. Senast jag inte orkade läsa ut en bok var för ett par månader sen och det var No country for old men av Cormac McCarthy. Den var dålig.

3.  A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Egentligen vill jag inte tycka att det finns mer eller mindre fin litteratur, men jag måste säga att ”kiosklitteratur” typ Harlequin-böcker är väl nog mindre fin litteratur ändå… I de yngre tonåren läste jag massvis med såna böcker men till slut fick jag nog. De hade alla i stort sett samma handling…

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Nej, jag läser inte många biografier. Jag vet inte varför, för jag har ingenting emot biografier. Men det kanske kommer en tid när jag vill läsa många biografier, precis som det fanns en tid när jag ville läsa massor med Harlequin-böcker🙂 .

3 thoughts on “Bokfrågornas ABC: B

  1. Cormac McCarthy som jag hört så mycket bra om, tycker inte heller att den låter så spännande så egentligen är jag inte överraskad.

    Håller med dig om kiosklitteratur som kan vara en bra inkörsport till läsande, men kanske inte så mycket mer.

  2. Ja, Harlequin räknas väl sällan som fin litteratur, men bättre än inget. Jag har en speciallärarkollega som just erkänt att hon läser historiska kräleksharlequin, det var skönt att höra.

  3. Ping: Bokfrågornas ABC del 2 « enligt O

Kommentera

