Berättelsen om Edgar av David Wroblewski

Edgar föds stum – han hör men kan inte prata. Han växer upp på sina föräldrars gård ute på landet. De driver en kennel och Edgar kommunicerar med hundarna genom tecken. Ett alldeles speciellt förhållande har han till Almondine som har varit hans följeslagare ända sedan han föddes.

När Edgar är i 12-årsåldern dör hans pappa. Det är ett hårt slag både för Edgar och hans mamma. Edgar anklagar sej själv för pappans död eftersom han pga sin stumhet inte kunde kontakta ambulans.

Edgar förändras efter pappans död, sluter sej inom sej själv, och ingenting blir bättre när mamman inleder ett förhållande med Claude, pappans bror. Edgar får ett tecken från sin pappa om att Claude haft något med hans död att göra…  Så händer en olycka på kenneln vilket leder till att Edgar ger sej iväg hemifrån på en lång vandring, under vilken han hinner fundera på många saker och lära sej en hel del om både sej själv och andra.

Min granne läste nyligen den här boken och hon tyckte att jag också skulle läsa den. Och eftersom jag hade hört talas om den och trodde att den kanske kunde vara bra så lånade jag den av henne.

Det är en tjock bok, 600 sidor. Oftast blir jag avskräckt av så tjocka böcker – om det inte är en bok där spänningen griper tag i mej, eller en bok där texten flyter på så bra så jag glömmer bort hur tjock den är.

Och det här är en sån bok där jag tycker texten flyter på bra! Stundvis är den dessutom spännande som en deckare, speciellt mot slutet. Dock är den faktiskt lite för tjock och det finns stycken som inte intresserar mej, tex långa brev som jag inte orkar läsa, och stycken om hundarna som känns onödigt ingående. Slutet var inte heller sånt som jag hade väntat mej… Men en helt klart läsvärd bok!

2 thoughts on “Berättelsen om Edgar av David Wroblewski

  1. Jag har den hemma i hyllan, oläst och på engelska. Har glömt bort den lite, faktiskt, men jag har hört så mycket gott om den så jag BORDE snart försöka läsa den.

Kommentera

