Svart sorti av Giles Blunt

Max och hans brorson Owen reser omkring i USA i sin stora husbil – till synes på semester, men i själva verket är de professionella tjuvar som har hållit på med stölder många somrar. 18-årige Owen berättar för Max att för hans del kommer detta att bli sista sommaren som han reser omkring och stjäl, för han tänker börja på teaterskola och leva ett hederligt liv. Dessutom tycker han att Max börjar bli för gammal för den här sortens liv och att även han borde lägga av.

Denna sommar är det mycket som går fel. Dels börjar Max bete sej konstigt och stundvis tappa minnet, dels dyker vackra Sabrina upp och ställer till det för dem, och dels blir de jagade av ett hänsynslöst kriminellt gäng som vill komma åt deras byte.

Jag trodde Svart sorti var ytterligare en bok om kriminalkommissarie John Cardinal, och jag blev besviken när jag märkte att så inte var fallet. Jag tänkte sluta läsa dels pga besvikelsen över att den inte handlade om John Cardinal och dels för att det verkade vara en bok som handlade om alltför råbarkade kriminella typer för min smak. Max och Owen är sympatiska tjuvar, men gänget som jagar dem är inga trevliga typer. Men jag fortsatte läsa och fastnade i boken ändå! Den var helt okej och det går inte att förneka att Giles Blunt är en bra författare.

 

5 thoughts on “Svart sorti av Giles Blunt

  1. Det här är den enda bok av Blunt som jag inte har läst. Jag har dock krävt att de ska ta hem dem till ”mitt” bibliotek så numera är den beställd.

    Jag tycker att Blunt är lite ojämn i sitt skrivande men som du skriver: ”det går inte att förneka att Blunt är en bra författare”.

    Tack för varningen förresten! Ja, varningen om att den inte handlar om Cardinal. 🙂

Kommentera

