Livlös av Mark Billingham

Det går utför för Tom Thorne. Han mår dåligt efter sin pappas död (som han grubblar på om det var en olyckshändelse eller helt enkelt mord) och dessutom är han tvingad att utföra ett monotont tråkigt skrivbordsjobb efter att ha gjort bort sej rejält i sin föregående mordutredning.

Så hittas tre hemlösa män mördade med sedlar fastnålade på bröstet. Det verkar ligga något annat bakom än att de blivit mördade bara för att de är hemlösa. Thorne skickas ut på Londons gator som infiltratör – han blir en av de hemlösa, en roll som passar honom perfekt… Han får nya vänner och känner t.o.m en viss samhörighet med de hemlösa. Så blir ännu en hemlös man mördad, men mördaren tog fel på person – han trodde att det var Thorne han mördade. Vem har läckt information om att Thorne är polis, och varför vill någon se honom mördad?

Det gick oerhört trögt för mej att läsa ut den här boken. Men jag skyller inte på själva boken, för den var minst lika bra som övriga böcker om kriminalkommissarie Tom Thorne, utan jag skyller helt och hållet på att jag är (har varit) inne i en svacka vad gäller mitt läsande. Jag har haft svårt att koncentrera mej, bara orkat läsa korta stunder på kvällarna, och jag tror att vilken bok som helst som jag hade läst under den här perioden hade känts trög att läsa ut.

Jag har följt Tom Thorne i några böcker nu, och jag gillar honom. Han är lite egen, en ensamvarg, en grubblare. Han går sina egna vägar. Men vägen utför som han vandrar nu, den gillar jag inte och jag hoppas han rycker upp sej i nästa bok, kommer ur sin nedstämdhet och framför allt att han välkomnas in i sitt team igen.

Kommentera

