Otro av Christa von Bernuth

Kriminalkommissarie Mona Seiler får hand om ett fall där en man – Thomas Belolavek – hittats mördad och nergrävd i ett uthus på sin tomt. Hans hustru Karin och deras dotter Maria är försvunna. Allt känns väldigt konstigt och förvånande eftersom familjen beskrivs som en lycklig och harmonisk familj utan några större problem.

Mona får i alla fall höra rykten om att Karin haft en älskare, en mycket yngre man. Hon får även veta att denne yngling suttit i fängelse för att ha mördat sin flickvän. Har han även mördat Karin? De lyckas spåra upp honom men då blir även han mördad… Vad är det som pågår? Och var håller Karin och Maria hus?

När jag har läst några kapitel inser jag att jag har läst denna bok förut! Först tror jag att jag har läst en annan bok med väldigt liknande handling, men jag fattar ganska snart att jag faktiskt har läst just den här boken. Jag känner igen vissa namn och händelser, medan andra delar av boken känns helt okända för mej. Det känns väldigt konstigt, som om jag har läst den i ett annat liv nån gång… Hur kan jag minnas delar av boken så väldigt bra och andra delar inte alls? Och hur kunde jag läsa första boken av Christa von Bernuth, Rösterna, utan att känna igen kriminalkommissarie Mona Seiler? Mycket märkligt. Det kan ändå inte vara så himla många år sen jag läste den här eftersom den tydligen kom ut 2005. Och jag tyckte ju inte att den var dålig, så varför har den då inte fastnat i mitt minne, mer än delvis?

Mona Seiler går verkligen in för sitt jobb som kriminalkommissarie. Hon försummar sin son som har problem med depression och t.o.m har försökt ta livet av sej. Jag har lite svårt att förstå att man låter jobbet gå före sitt barn, speciellt om barnet har problem… Men så är jag ingen karriärsmänniska heller… Annars gillar jag Mona och jag ser fram emot att läsa mer om henne. Två böcker till väntar i bokhyllan!

 

2 thoughts on “Otro av Christa von Bernuth

  1. Jag har precis lagt den här boken på mitt nattduksbort efter att ha läst klart Rösterna. Hoppas att den är lika bra. Tidigare har jag läst hennes bok ”Då blev du tyst” även den väldigt väldigt bra

Kommentera

