Kvinnan som var en fyr av Viveca Lärn

Cecilia närmar sej femtio. Hon är singel med många kärlekshistorier bakom sej. Hittills i sitt liv har hon inte behövt arbeta för att försörja sej eftersom hennes pappa en gång vunnit pengar på en lott, så ända tills nu har Cecilia fått en viss summa pengar utbetalt varje månad. Men nu upphör utbetalningarna så det är dags för henne att börja jobba. Hon reser till New York för att utbilda sej till försäljare av batteridrivna öronrensare. På kursen i New York träffar hon en egendomlig dansk som påstår att hon är hans öde. Först är hon inte ett dugg intresserad, men när hon lämnar New York utan att fullgöra kursen så följer dansken efter henne till Sverige, och nästan mot sin vilja faller hon för honom. Cecilia inser att för första gången i sitt liv är hon kär på riktigt. Men varför vill inte dansken vara intim med henne?

Vilken konstig bok. Den här skulle jag förmodligen aldrig ha läst om inte vår granne, tant B, hade kommit med den till mej. Hon läser massor, och ibland kommer hon med böcker till mej som hon tycker att jag ska läsa. Ibland har vi samma smak, men ibland tycker vi helt olika. Den här gången tyckte vi olika. Hon gillade den här boken, tyckte den var rolig och underhållande. Jag förstod mej inte alls på den. Ändå läste jag ut den, trots att jag ganska fort räknade ut hur allting hängde ihop. Viveca Lärn skriver medryckande och boken var lättläst, så jag fortsatte läsa av bara farten. Men när jag hade läst klart så kändes det som om boken inte hade gett mej nånting. Jag säger det igen: vilken konstig bok.

2 thoughts on “Kvinnan som var en fyr av Viveca Lärn

  1. Ja, ibland tycker man olika och det är ju tur tänker jag. För då blir det ju många slags böcker där ute. Det kan också vara riktigt intressant att prata om en bok som man inte var så förtjust i. 🙂

    Hoppas du kommer att tycka om Lilla stjärna!!!

  2. Boktokig:
    Visst är det bara bra att man tycker olika! Och ibland gillar jag att läsa böcker som egentligen inte är min smak.
    Än så länge gillar jag Lilla stjärna! Har läst nästan halva.

Kommentera

