Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist

Två flickor föds ungefär samtidigt.

Theres blir övergiven när hon är spädbarn, och hittas i skogen av Lennart. Han och hans fru Laila tar hand om henne. Theres har en enastående talang: hon kan sjunga helt rent, och eftersom Lennart inte vill att denna förmåga ska bli förstörd så låter han Theres växa upp i deras källare, helt utan kontakt med andra människor. Den enda hon träffar är Lennarts och Lailas son, och det är han som ger henne namnet Theres, efter att hon länge bara blivit kallad Liten. Theres har svårt att uttrycka sej i ord och hon visar inga känslor.

Teresa föds i en helt vanlig familj, med en mamma, en pappa och två äldre bröder. Hon är ensam, lite annorlunda och har inga speciella talanger.

När flickorna är 14 år träffas de, och blir vänner. Tillsammans gör de en låt som blir omåttligt populär, och detta leder till en rad händelser som slutar i blodigt kaos mitt under en sändning av Allsång på Skansen.

Jag var rädd att Lilla stjärna skulle spåra ur och bli lika konstig som Människohamn. Den boken var bara löjlig och en stor besvikelse efter Låt den rätte komma in. Så jag började läsa Lilla stjärna med stor skepsis. Och jag läste och läste, ville inte lägga den ifrån mej. Jag vågar nästan säga att den t.o.m var bättre än Låt den rätte komma in.

3 thoughts on “Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist

  1. Det är så himla lustigt vad olika man tycker! Jag tyckte att den här var minst bra av de böcker jag läst av Ajvide hittills (har Människohamn kvar) och har hört att just Människohamn är så himla bra. Men jag ska ta mig an den nu under sommaren så snart är jag varse. 🙂

  2. Boktoka:
    Ja, visst är det lustigt att man kan tycka så olika! Fast det är ju tur att smaken är som baken, vore ju himla trist om alla tyckte lika 😀 . Vet många som gillade Människohamn, men den föll inte alls mej i smaken. Ska bli kul att se vad du tycker om den!

Kommentera

