Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors

Karin är en engagerad kvinna som jobbar som gynekolog på dagarna och på en mottagning för illegala flyktingar på kvällarna. Hon hinner knappt se sina två tonårsbarn, men tror att de förstår att jobbet att hjälpa flyktingarna är så viktigt att hon inte kan ge upp det. Tvärtom, så tycker hon att mottagningen ska ha öppet fler kvällar i veckan så att de ska kunna hjälpa så många flyktingar som möjligt. Behovet är enormt.

Här, på mottagningen, träffar hon Katerina från Moldavien som kommer in med lunginflammation. Hon jobbar svart som städerska och barnflicka men blir utnyttjad av familjen hon jobbar hos. Karin insisterar på att Katerina ska flytta hem till dem för att tillfriskna, och utan att hon riktigt vet hur det har gått till så har hon anställt henne som hushållerska. Aldrig hade hon väl trott att hon skulle ha svart städhjälp, och hon vill inte att grannarna ska få veta något.

Karin ville vara en god människa och hjälpa Katerina, men ingenting blir som hon har tänkt sej. Katerina kommer alldeles för bra överens med Karins barn, men verkar avsky Karin. Karin blir svartsjuk på att barnen tyr sej till Katerina, och hon misstänker även att hon har ett förhållande med hennes man. Till sist ger hon Katerina sparken, men maken och barnen mer eller mindre tvingar Karin att ta henne tillbaka. Karin avskyr både Katerina och sej själv. Hon är nog inte en så god människa som hon har trott… Hon missköter sitt jobb och har en affär med en yngre man. Till sist ställs saker och ting på sin spets…

Jag har länge tänkt läsa den här boken, men av någon anledning har det inte blivit av (kanske för att omslaget är så tråkigt?) förrän nu. Och det var på tiden! Den är riktigt bra! Det kusligaste är att jag ibland känner igen mej själv i Karin och hennes beteende… Jag kan också bli barnsligt avundsjuk och bete mej lika löjligt tvärtemot-aktigt som Karin gör. Men i övrigt är hon och jag väääldigt olika🙂 . Jag gillade boken och läser gärna mer av Sara Kadefors.

 

4 thoughts on “Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors

  1. Den här har stått jättelänge i min bokhylla. Nu är det kanske dags att prioritera upp den. Fast å andra sidan har jag precis beställt 4 begagnade böcker från antikvariat, beställt fyra pocket från Adlibris samt impulsköpt fyra pocket på Åhléns idag (köp 4 betala för 3). Så det lär nog dröja ett tag till. Men å andra sidan förändrade du min bild av boken till lite mer positivt så därför kanske jag ändå kommer ta tag i den.

  2. Cissi:
    Läs den! Den var ännu bättre än jag hade väntat.
    Åh, vad kul med en massa nya bokinköp! Jag känner också för att köpa lite nya böcker, min ”Att köpa”-lista är väldigt lång🙂 .

  3. Välkommen hem🙂. Jag gillade också Fågelbovägen jättemycket, lyssnade på den i bilen förra sommaren och ville helst inte kliva ur när jag var framme🙂. ”Borta bäst” var också riktigt bra tycker jag så den rekommenderar jag att du läser.
    Ha det gott!

  4. Ping: Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors | bokdamenblog

Kommentera

