Höstoffer av Mons Kallentoft

En man hittas död i vallgraven utanför sitt slott Skogså utanför Linköping. Mannen är advokat Jerry Petersson som bara ett år tidigare köpt slottet av familjen Fågelsjö som haft det i sin ägo i generationer. Varför sålde familjen Fågelsjö slottet och har någon i familjen Fågelsjö något med mordet på Jerry Petersson att göra? Jerry Petersson är en förmögen man men han verkar inte ha haft några nära vänner och ingen känner honom på djupet.  Malin Fors och hennes kollegor gräver i alla de inblandades bakgrunder för att kunna lösa mordet. Samtidigt får Malin allt större problem med spriten och därmed blir även relationen till hennes närmaste lidande, men hon vägrar inse att hon är alkoholist.

Det här är tredje delen i Kallentofts serie om kriminalinspektör Malin Fors. Jag har förstått att många har problem med Kallentofts sätt att skriva, men för mej funkar det bara bra. Höstoffer är kanske inte en bok med rafflande spänning, men det är inte heller något jag behöver för att jag ska tycka att en deckare är bra. Men mest intresserat i denna bok följer jag nästan ändå Malin Fors och hennes privatliv, kampen mot spriten och problemen i sin relation till tonårsdottern Tove och ex-maken Janne som hon flyttat ihop med igen, men inte verkar få det att fungera.

6 thoughts on “Höstoffer av Mons Kallentoft

  1. Nej, det är många som ogillar hans beskrivningar. Att det blir för mycket av det. Själv tänker jag inte så mycket på det utan tycker att det är god underhållning.

  2. Håller precis på med den första (och min första) Kallentoft och jag är lite kluven. Ena stunden gillar jag den och vill bara fortsätta läsa. Andra stunden vill jag slänga den långt bort och glömma bort den där den ligger i ett hörn…

  3. Jag tycker också det intressantaste är att följa Malin Fors, speciellt i denna bok som är ganska seg. Men du måste läsa den sista, där blir det faktiskt riktigt spännande och man får veta vad som döljer sig i Malin Fors barndom…

  4. Boklusen:
    Är helt enig med dej!

    TidningsIda:
    Ganska kul ändå att en bok kan få en att känna sej så kluven! Hoppas att du i slutändan bestämmer dej för att ditt intryck av boken är mestadels positivt 🙂 .

    klok som en bok:
    Då ser jag fram emot sista boken! Jag har funderat på vad det är för hemligheter som hennes föräldrar döljer för henne…

  5. Jag gillar också Kallentofts böcker (fast jag har hunnit med alla fyra). Jag tycker om hans sätt att skriva och att följa Malin Fors. Jag är väl inte jätteförtjust i de dödas röster men de går an.

  6. Cissi:
    Jag brukar inte heller vara så förtjust när döda röster talar, men jag tycker det funkar bra i Kallentofts böcker. Ser fram emot att läsa sista boken, har den faktiskt i bokhyllan 🙂 .

Kommentera

