I vargars följe av Stef Penney

Året är 1867 och platsen är ett isolerat litet samhälle i norra Canada. En man hittas mördad och skalperad i sin stuga. Spår från hans stuga leder bort mot skogen och två män skickas ut för att följa dem. Samtidigt försvinner en 17-årig pojke och det uppkommer misstankar om att han kan vara mördaren.  Hans mamma vägrar dock tro det, och hon trotsar sin rädsla för det karga ensliga landskapet och ger sej iväg för att leta efter sin son.

I boken får man följa flera olika personer och flera olika  historier som vävs samman. Folk i det lilla samhället har hemligheter, och händelser som inträffat för flera år sedan kommer fram i dagen.

För mej var det här ingen bok att snabbläsa. Den är väldigt vackert skriven men jag måste koncentrera mej medan jag läser. Det är många personer och levnadsöden att hålla reda på. Men jag njuter medan jag läser. Jag njuter av det vidsträckta ödsliga landskapet och av beskrivningarna av de hårda livsvillkoren som folk var tvungna att utstå på den tiden. Boken handlar inte bara om att lösa ett mord, utan även om människors relationer, kärlek och kamp i ett nybyggarsamhälle med inte alltför lätta levnadsvillkor.

5 thoughts on “I vargars följe av Stef Penney

  1. Låter som en härlig bok!

    Ja, 5.10 var verkligen tidigt!!! Tyvärr klarar jag inte sömnbrist speciellt bra och har även sömnproblem, så jag försöker sova så länge som möjligt på morgonen. Men jag önskar att jag kunde göra som dig!!!

  2. Lotta:
    Ja, jag tyckte också det var ett vackert språk. En väldigt bra bok!

    Boktokig:
    Jag är relativt morgonpigg, så det funkar bra för mej. Jag klarar inte heller sömnbrist bra så jag går och lägger mej tidigt på kvällarna, speciellt vintertid när det är så mörkt.

  3. Skönt att vara morgonpigg! Jag var också det förrut, men när sömnstörningarna började så ändrades detta. Jag hoppas verkligen att jag ska få bukt med det hela snart, för det är jobbigt!

    Du börjar jobba imorgon? Hoppas att det går bra! Det brukar ju, som du säger, gå snabbt att man är inne i det hela. Det är bara övergången som känns svår.

  4. Boktokig:
    Näpp, jag har sån tur så jag är ledig en vecka till🙂.
    Jobbigt med sömnstörningar:-/. Jag kan tänka att det är svårt att få bukt med dem också😦. Nån natt då och då med dålig sömn klarar man ju, men inte om det är så hela tiden. Jag blir på grymt dåligt humör om jag inte får sova. Det är sällan jag sover en hel natt (7-8 timmar) i sträck men får jag minst 4-5 timmars sammanhängande sömn så klarar jag mej bra. Framåt morgonen brukar det bara bli nån slags halvslummer. Men jag har inga problem att somna på kvällarna och det är då, dom första timmarna, jag sover som bäst.
    Hoppas du får bukt med dina sömnstörningar!

Kommentera

