Den du inte ser av Mari Jungstedt

Det är försommar på Gotland. Ett gäng gamla kompisar träffas och har sin årliga sommarfest. På festen bråkar Helena med sin pojkvän Per och han slår till henne. Den trevliga stämningen på festen får ett abrupt slut och gänget bryter upp. Följande morgon går Helena ut med hunden och återvänder aldrig hem. Hon hittas sedan brutalt mördad på stranden.

Kriminalkommissarie Anders Knutas och hans kollegor misstänker genast pojkvännen Per, som visar sej vara den svartsjuka typen. Men när ytterligare en kvinna hittas mördad, även hon med trosorna intryckta i munnen precis som Helena, och Per inte kan ha varit den som mördade henne så måste polisen slå in på ett annat spår. Vad har dessa kvinnor gemensamt, och är det en seriemördare som härjar på Gotland? Polisen måste lösa fallet snabbt – turistsäsongen håller på att komma igång men pga rädsla för mördaren som härjar har avbokningar på resor till Gotland börjat trilla in.

Det finns några deckarförfattare som jag inte har kommit mej för att läsa, bl.a Karin Fossum, Helene Tursten, Ruth Rendell, Stephen Booth för att nämna några. Mari Jungstedt hör även till den skaran. Det är inte för att jag inte vill läsa dem, utan för att jag helt enkelt inte har hunnit eftersom det finns så många bra författare och böcker som jag vill läsa🙂 .

Men nu har jag bestämt mej för att ta tag i Mari Jungstedts böcker om kriminalkommissarie Anders Knutas & co på Gotland. Och självklart vill jag läsa dem i rätt ordning.

Den du inte ser är alltså den första boken i serien. Egentligen tycker jag att det är en ganska ordinär deckarhistoria – men vilken tur att jag gillar ordinära deckarhistorier🙂 . Perfekt sommarläsning när man vill ha något lättläst och lagom spännande. Miljön på Gotland är ju också trevlig!

6 thoughts on “Den du inte ser av Mari Jungstedt

  1. Åh, jag gillade den här jättemycket!😀 Läste tre av hennes böcker i våras – i rätt ordning.😉 Innan dess hade jag inte heller läst något av Mari Jungstedt, av precis samma anledning som för dig, det hade liksom bara inte blivit av…

  2. Hej Annika🙂
    Jag är en bokmal precis som du, så jag undrar om man kunde få veta utav dig ordningen av alla Mari Jungstedts böcker, det skulle vara väldigt snällt utav dig.

    Ta hand om dig.

    Kalle

  3. Ping: Den du inte ser | ingescyber

Kommentera

