Den inre kretsen av Mari Jungstedt

En grupp arkeologistuderande håller på med en utgrävning av en vikingatida hamnplats på Gotlands västkust. Deltagarna kommer från flera olika länder och en av dem är Martina Flochten från Holland. En kväll efter en fest försvinner hon, och hittas sedan upphängd i ett träd med ett långt snitt tvärsöver magen. Det verkar som om mordet har rituella inslag.

I samma veva hittas ett halshugget russ i en hage. Huvudet saknas, och kort därefter dyker ett hästhuvud spetsat på en påle upp hos en politiker. Vad betyder detta? En varning?

Fler mord sker och allt tyder på att man har att göra med en sekt av något slag, för vilken asatron har stor betydelse.

Förlåt om jag är enformig – det är mycket Mari Jungstedt för min del nu 🙂 . Bok nr tre gör mej inte besviken. Som vanligt rör det sej om två historier som har ett samband och vävs samman på slutet. En ruggig historia mitt i den gotländska sommaren, och jag sträckläser. Jag gillar också att man får lära sej lite fakta om Gotland i varje bok.

2 thoughts on “Den inre kretsen av Mari Jungstedt

  1. Trots att jag aldrig varit ett jättefan av Mari Jungstedt så har jag läst alla böckerna och hoppas hinna få tag på den senaste på biblan innan vi åker från Sverige. Trots allt är det perfekta sträckläsningsböcker 🙂

Kommentera

