I denna ljuva sommartid av Mari Jungstedt

Peter Bovide är snickare och driver en egen byggfirma. Han är lyckligt gift och har två små barn. Tidigt en morgon när han är ute på sin vanliga joggingrunda blir han skjuten till döds. Skottet i huvudet dödade honom, men han är även skjuten med flera skott i buken. Har mordet något med hans byggfirma att göra? Det visar sej att han använt sej av billig arbetskraft från Polen och Estland och att han även haft svartjobbare. Är han skyldig folk pengar? Hur går firman egentligen?

När ytterligare en man blir mördad på exakt samma sätt, en arbetare vid kalkstensbrottet i Slite, blir Anders Knutas och Karin Jacobsson tvungna att hitta ett samband mellan Peter Bovide och denne man, Morgan Larsson. Kände de varandra? Spåren leder till Gotska Sandön och till en händelse flera år tillbaka i tiden när en tysk flicka försvann från ön och sedan hittades våldtagen och dödad…

Mari Jungstedt gör mej aldrig besviken. Även denna bok nästan sträckläste jag, och jag måste säga att det skulle vara trevligt att besöka Gotland nån gång. Vi har släkt där och jag har varit där med min mamma och pappa en gång när jag var 5 år, men jag har bara vaga minnesbilder från den resan. Mari Jungstedt och hennes böcker väcker onekligen en längtan att åka dit igen (trots alla mord som verkar ske där😉 )!

2 thoughts on “I denna ljuva sommartid av Mari Jungstedt

  1. Oj, jag som fastnade efter ett par Mari Jungstedt och nu vet jag inte vilken som blev den sista. Jag längtar också till Gotland ibland. Jag var där varje sommar som barn (min pappas dåvarande fru kom från Gotland) och vi bodde i husvagn på släktingars tomter. Jag har härliga barndomsminnen därifrån. Men nu blir det Åland på somrarna istället och det är inte helt fel det heller🙂.

Kommentera

