Vårlik av Mons Kallentoft

En kraftig explosion skakar Linköping. Bomben har detonerat utanför banken på Stora torget, mitt på dagen. Två små tvillingflickor, Tuva och Mira Vigerö, dör, slitna i småbitar, och deras mamma skadas svårt.

Kriminalinspektör Malin Fors är på sin mammas begravning när hon får meddelande om explosionen. Hon känner ingenting över att mamman är död, ingen sorg, ingen saknad. Hon var ändå aldrig älskad av sin mamma. Hon beger sej till Stora torget och synen som möter henne där är fruktansvärd.

Vad är det som har hänt? Ett terrordåd i lilla Linköping? En gasläcka? En uttagsautomatsprängning? Bråk mellan mc-gäng?

En grupp som kallar sej Ekonomiska frihetsfronten hör av sej till journalisten Daniel Högfeldt på Corren och påstår sej ligga bakom explosionen. De skriver i ett mejl att de bedriver krig mot alla banker och att de tänker spränga igen. Banker över hela landet håller stängt och folk undviker uttagsautomater.

Men Malin och hennes kollegor är inte så säkra på att Ekonomiska frihetsfronten verkligen existerar. De tror att det är något annat som ligger bakom explosionen. När Malin tar reda på mer om famljen Vigerö kommer det fram omständigheter som gör att hon tror att bomben var riktad mot dem…

När små barn är inblandade i brott och utsatta för ondska och grymhet blir jag alltid lite illa berörd. Barn är oskyldiga små varelser och borde aldrig få vara offer för illasinnade människor. Men jag dras snabbt in i boken och gillar som vanligt Kallentofts sätt att skriva. Jag vågar nästan säga att det här var hans bästa bok i serien om Malin Fors. Dessutom får vi äntligen svar på varför Malin känt det som om det finns en hemlighet i hennes liv, som om hennes föräldrar dolt något för henne.

Är det här verkligen sista boken om Malin och hennes kollegor i Linköping? Jag hade gärna fortsatt följa dem i fler böcker.

8 thoughts on “Vårlik av Mons Kallentoft

  1. Jag har för mig att jag någonstans läst att det ska komma fler, trots att han sa att han skulle skriva en per årstid. Jag är dock inte helt säker över informationen. Jag håller med dig om att Kallentoft är riktigt bra!

  2. Jag hoppas också på fler böcker om Malin Fors. Jag har gillat dem alla men det verkar som folk verkligen gillar hans stil eller inte alls klarar av hans sätt att skriva.

  3. Cissi:
    Jo, det verkar så – antingen gillar man hans sätt att skriva eller så kan man inte alls med det. Jag har också gillat alla hans böcker.

    Boklusen:
    För mej funkar det också, men jag har märkt att en del inte alls gillar hans språk. Förhoppningsvis blir det fler böcker i serien!

  4. Ping: Vårlik av Mons Kallentoft « Kate Reader Diversifierad

  5. Ping: Vårlik av Mons Kallentoft « Ex Libris Kate Reader

  6. Ping: Vårlik av Mons Kallentoft | Lottens Bokblogg

Kommentera

