Mörkrets alla färger av Peter Robinson

Några pojkar hittar en man hängande i ett träd i skogen i Eastvale. Mannen identifieras som scenografen och kostymdesignern Mark Hardcastle, och det finns inget som tyder på att det skulle vara något annat än självmord. Så hittas Marks pojkvän Laurence Silbert brutalt ihjälslagen i sitt hem, och polisen kommer fram till att Mark först slagit ihjäl sin älskare och sedan hängt sej själv. Det finns dock ett och annat frågetecken, och därför kallas Alan Banks hem från sin semester som han tillbringar med flickvännen Sophia.

 Annie Cabbot och Alan kollar upp de båda männens förflutna och det visar sej att Silbert arbetat som spion åt M16. Det verkar som om underrättelsetjänsten vill att polisen ska sluta gräva i fallet, och snart får Banks och Cabbot order från högre ort om att fallet är nerlagt. Det var mord följt av självmord, punkt.

Banks vägrar dock ge sej och med Cabbots hjälp går han bakom ryggen på sin chef och fortsätter utreda fallet. Han vill veta vad som ligger bakom mordet på Silbert, och han tror att en lärare som även jobbade extra på teatern tillsammans med Mark Hardcastle har något med det att göra. Eller har det enbart att göra med att Silbert jobbat som spion? Har han fortsatt sitt spionarbete trots att han egentligen gått i pension? Eller blev han mördad för att han varit otrogen och Mark fick reda på det?

Annika var besviken på den här boken och tyckte att Peter Robinson inte alls lever upp till sina tidigare kriminalromaner, och hon gav Mörkrets alla färger  bara en stjärna av fem. Jag vägrade tro att den var så dålig – Peter Robinson kan väl inte skriva dåliga böcker? Men tyvärr måste jag hålla med Annika – den här boken var inte bra… Jag väntade hela tiden på att den skulle komma igång, men den gjorde liksom aldrig det. Handlingen är långsökt och osannolik och det känns som om boken går på tomgång hela vägen igenom. Nej, du kan bättre än så här, Peter Robinson! Dessutom ogillar jag Alan Banks flickvän Sophia. Jag hoppas nästa bok, Bad boy, är bättre – den står i min bokhylla och väntar på att bli läst.

6 thoughts on “Mörkrets alla färger av Peter Robinson

  1. Jag var väldigt förtjust i hans böcker till en början, men de senaste jag läste blev allt sämre och sämre. Så nu har jag tagit en paus från hans böcker!! Tyvärr…

  2. Boklusen:
    Jag har gillat alla hans böcker fram till denna. Men ibland kan man behöva en paus från en viss författare! Antingen hittar man tillbaks till honom/henne sen, eller så överger man honom/henne…

  3. Bad Boy är helt klart bättre än Mörkrets alla färger men han har en bit kvar till den riktiga storformen.
    Den fick i vilket fall som helst en trea i betyg av mig 🙂

  4. Jag har faktiskt varit nyfiken på denne herre i flera år, men det har inte blivit av att jag läst något han skrivit. Men då skall jag alltså inte börja med Mörkrets alla färger som första bok… 😉

  5. Annika:
    Då ser jag i alla fall fram emot att läsa Bad Boy 🙂 .

    Bara Böcker:
    Läs Peter Robinson, han är superbra, men nej, börja inte med Mörkrets alla färger! 😉

  6. Ping: Bad boy av Peter Robinson « Boksnoken

Kommentera

