Babylon av Camilla Ceder

Ett par hittas brutalt mördat på en av Göteborgs finare adresser. Kvinnan är forskare i arkeologi vid universitetet, mannen är hennes student.

Mannens sambo Rebecka blir en av de misstänkta för mordet. Hon är svartsjuk och har en gång tidigare dömts för ett svartsjukebrott mot en tidigare pojkvän. Har hon nu fått reda på att sambon Henrik varit otrogen och därför mördat både honom och älskarinnan?

Men fallet är mer komplicerat än så. Det framkommer uppgifter om att Henrik eventuellt bedriver olaglig handel med stulna antika föremål. Kriminalkommissarie Christian Tell tror att morden har med detta att göra, snarare än ett svartsjukedrama.

Babylon är Camilla Ceders andra bok. Jag tyckte mycket om hennes första, Fruset ögonblick, och hade ganska höga förväntningar på denna. Till viss del uppfylldes mina förväntningar. Camilla Ceder skriver bra, men mest intresserat följer jag Christian Tell och hans flickvän Sejas relation. Kriminalhistorien intresserar inte lika mycket denna gång, kanske för att jag själv inte är ett dugg intresserad av antika föremål, eller helt enkelt för att Ceder är bättre på att skriva om relationer än om kriminalgåtor. Hur som helst är det ändå en bra uppföljare till första boken, och jag ser fram emot att läsa mer av Camilla Ceder.

 

 

2 thoughts on “Babylon av Camilla Ceder

  1. Jag kom aldrig igenom hennes första bok 😦 och jag kan inte säga varför. Jag blev nog aldrig tillräckligt intresserad av karaktärerna. Eller så kände jag en viss lässtress just då samtidigt som jag inte hade så mycket lästid. Något var det i alla fall tråkigt nog för jag har ju läst flera positiva recensioner om den.

  2. Cissi:
    Jamen det är ju sådär ibland. Man läser bra recensioner om en bok och det verkar vara en bok som man är säker på att man ska gilla – och sen faller den en inte alls i smaken. Eller så är det fel tidpunkt för just den boken. Men man kan ju förstås inte gilla alla böcker!

Kommentera

