Bara betydelsefulla dör av Varg Gyllander

Under nynazisternas årliga manifestation i det avsides lilla samhället Stjerneby blir rörelsens ledare Styrbjörn Midvinter mördad, skjuten med en pil i halsen. Trots att hundratals personer befann sej på platsen har ingen sett något.

Kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin jobbar med fallet och pga personalbrist inom polisen får de hjälpa till även med spaningsarbetet. Det ligger nära till hands att tro att motivet är politiskt, men när de gräver i den döde nazistens förflutna börjar de ana att privata händelser ligger bakom.

Jag läste Varg Gyllanders första bok, Somliga linor brister, i somras efter att ha fått den i födelsedagspresent av min blogg- /internetkompis Cissi med bloggen Bokstunder. Om den tyckte jag att ”den var en ganska ordinär deckare som saknade det där lilla extra, men jag läser gärna mer om sympatiske Ulf Holtz och om nästa bok har det där lilla extra så är jag fast!”.  

Och jag tyckte faktiskt att uppföljaren har det där lilla extra! Det där som gör att man fastnar och har svårt att sluta läsa: bra språk, bra story, intressanta karaktärer. Här lär man känna både Ulf Holtz och Pia Levin ännu bättre, och storyn är dessutom spännande och realistisk och tar oväntade vändningar. Nu ser jag fram emot nästa bok av Varg Gyllander!

4 thoughts on “Bara betydelsefulla dör av Varg Gyllander

  1. Jag har totalt missat att den här boken har kommit (och dessutom på pocket). Men kul att du gillade den. Attans att jag har så många olästa böcker hemma nu för jag har ett gäng jag egentligen vill läsa nu som jag inte har (varför är det alltid så)?

Kommentera

