Iskallt budskap av Kitty Sewell

Doktor Dafydd Woodruffs liv vänds upp och ner när han får ett brev av en tonårsflicka som påstår att hon är hans dotter – och hon har även en tvillingbror. De bor i den kanadensiska vildmarken, i ett litet samhälle som heter Moose Creek, där Dafydd tillbringade några månader 14 år tidigare. Mamman till barnen var sjuksköterska på sjukhuset där Dafydd jobbade som läkare – och han är helt säker på att han inte kan vara far till barnen. Han kräver ett DNA-test, som visar att han är pappan. Han förstår ingenting, hans hustru beskyller honom för att vara en lögnare, och till slut beslutar han sej för att lämna Wales och åka tillbaks till Moose Creek. Han trodde inte att han nånsin skulle återse den platsen och människorna där, men han måste få veta vad som egentligen hände då för 14 år sedan, och han vill också lära känna sina barn. Om de nu verkligen är hans?

Den här boken har funnits på min ”Att läsa”-lista ett tag, men jag kommer inte ihåg hur jag fick tips om den, kanske via någon bokblogg? Men nyligen läste jag också en recension av boken på en bokblogg där den sågades totalt. Nu har jag själv läst boken och mej tilltalar den! Av någon konstig anledning älskar jag att läsa böcker som utspelar sej någonstans i den karga, kalla vildmarken – trots att jag inte har den minsta längtan efter att vare sej bosätta mej på eller besöka en sån plats.

Jag tycker om storyn om Dafydd. Jag tycker om att läsa om Moose Creek och människorna därute i den lilla staden i vildmarken. Boken är ingen deckare men spänningen finns där ändå. För mej var det en sträckläsningsbok!

Kommentera

