I den innersta kretsen av Viveca Sten

Ett år har gått sedan de fruktansvärda händelserna på Sandhamn när två personer blev mördade, Nora miste sin älskade tant Signe, och Nora själv höll på att mista livet instängd i en fyr.

Nu har en ny sommar kommit, och mitt under starten på den stora kappseglingen Gotland Runt blir en av deltagarna, Oscar Juliander, skjuten på sin båt. Han är en känd advokat och tillika vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet.

Det visar sej att i Oscar Julianders liv döljer sej både otrohet, droger, hemligheter och tvivelaktiga affärer. Men vem tyckte tillräckligt illa om honom och vem var tillräckligt kall för att skjuta honom mitt framför ögonen på alla tävlingsdeltagare och åskådare, mitt ute på öppet vatten? Mördaren måste ha befunnit sej på en av båtarna, men kriminalinspektör Thomas Andreasson och de övriga poliserna har svårt att komma vidare i utredningen och står mest och stampar på stället.

Thomas barndomskompis Nora blir även indragen på ett hörn i denna utredning, och hon är glad över att få något att göra för att skingra tankarna. Hennes man Henrik och hon har problem – han vill sälja huset som Nora ärvde av tant Signe medan Nora inte är säker på vad hon vill göra. Allt oftare grälar de, och till slut går Henrik över gränsen…

Jag tyckte om första boken i Sandhamnstrilogin, I de lugnaste vatten, men tyvärr tycker jag inte att den här når upp till samma nivå. Miljön är mysig, men det händer ingenting. Läsningen känns seg som sirap. Jag tänker läsa tredje delen mest för att jag vill veta hur det ska gå för Nora och Henrik  – och samtidigt hoppas jag förstås att storyn i tredje boken är mera spännande och intressant än den här.

3 thoughts on “I den innersta kretsen av Viveca Sten

  1. Jag tycker också att deckarbiten är rätt tråkig i hennes böcker och att det är Nora som är intressant. Jag läser också tyvärr vidare mycket pga att jag vill veta vad som händer med henne.

  2. Har inte läst denna, men däremot I de lugnaste vatten och I grunden utan skuld.
    Och även fast jag tyckte första var bäst så sträck-läste jag även den tredje.
    Gillar när hon bygger in historiska händelser i berättelsen och man får klura på vad det har med saken att göra!

Kommentera

