Det som ska sonas av Olle Lönnaeus

Frilansjournalisten Konrad Jonsson har efter en traumatisk händelse i Bagdad tappat greppet om tillvaron. Han lever på sparade pengar, dricker lite för mycket och har svårt att klara av förhållandet med sin flickvän som bor i Tyskland.

När hans adoptivföräldrar Herman och Signe blir mördade tvingas han återvända till hemorten Tomelilla som han lämnade ungefär 30 år tidigare och som han sedan dess vare sej besökt eller knappt ens ägnat en tanke. Sina adoptivföräldrar har han inte haft någon kontakt med sedan han for till sjöss som 17-åring, och inte heller med någon av barndomsvännerna.

Tillbaka i Tomelilla där han växte upp dyker tankar och minnen från barndomen upp. Vad hände egentligen med hans mamma Agnes som var från Polen och som helt plötsligt bara försvann när Konrad var 7 år? Varför bestämde sej Herman och Signe för att adoptera Konrad? Och varför har de nu blivit mördade? De var djupt religiösa och levde ett stillsamt och tillbakadraget liv. Har deras son Klas något med mordet att göra? Han var ingen ängel direkt när de växte upp, och han och Konrad drog aldrig jämnt. Men hade han anledning att mörda sina föräldrar?

Även Konrad blir en av de misstänkta. Men så dyker två unga albanska män upp och blir skjutna när de försöker bryta sej in och råna en pensionär, och då blir de även huvudmisstänkta för mordet på Herman och Signe. Konrad är lättad över att inte längre vara misstänkt, men inser att det är något som inte stämmer – han tror inte att de två invandrarna ligger bakom mordet på hans adoptivföräldrar.

Vilken trevlig läsupplevelse detta var! Jag hade visserligen läst ett par positiva recensioner om den här boken men köpte den ändå mest på vinst och förlust, jag var inte alls säker på att det var en bok i min smak. Men det var det definitivt! Tonen är lågmäld, precis som i Ann Cleeves böcker, och det är en berättarstil som tilltalar mej. Jag ser absolut fram emot att läsa mer av Olle Lönnaeus!

4 thoughts on “Det som ska sonas av Olle Lönnaeus

  1. Jag var också positivt överraskad (trots att jag dessutom lyssnade på den och då fick en skånsk uppläsare). Nu lyssnar jag på hans andra bok men den har gått trögare för mig men det tror jag beror på att jag inte borde ha köpt den som mp3-bok.

  2. Även jag valde denna bok på vinst eller förlust. Jag lånade min som ljudbok på biblan och jag tycker faktiskt att den är en av de bättre deckarna som jag läste under 2010.

    Det är kul när chansningar faller så väl ut!

  3. Ping: Bara några rader… « Boksnoken

Kommentera

