I grunden utan skuld av Viveca Sten

I den tredje boken om Sandhamn får Nora reda på att hennes man Henrik varit otrogen. Hon tar deras två pojkar med sej ut till huset i Sandhamn över sportlovet för att få vara ifred och tänka. När barnen en dag är ute i skogen hittar de ett makabert fynd – en arm som ligger begravd under snön.

Armen visar sej tillhöra en flicka som försvann några månader tidigare och som aldrig hittades. Efter mycket letande gav polisen upp och man antog att hon hade drunknat eller eventuellt tagit livet av sej.

Men nu visar det sej att hon blivit mördad och styckad. Kriminalinspektör Thomas Andreasson och hans kollegor tar tag i fallet på nytt och förhör alla i flickans närhet. Kan det verkligen vara någon boende på Sandhamn som har utfört detta grymma brott? Och varför?

Nora känner sej olustig till mods över vad som hänt, men trots att Henrik ringer och kräver att hon ska ta pojkarna och komma därifrån så tänker hon stanna kvar hela veckan. Hon vill överhuvudtaget inte se Henrik efter att hon fått reda på hans otrohet, och det är med sorg i hjärtat som hon inser att deras äktenskap är över. Hon tänker begära skilsmässa oavsett vilka hotelser hennes svärmor kommer med – som att Henrik tänker begära vårdnaden om pojkarna.

Nora känner sej ensam, speciellt på nätterna – och vem är det som står mitt i natten utanför hennes hus och spanar bort mot den mördade flickans föräldrars hus? Mördaren?

Den här tredje Sandhamns-deckaren är klart bäst i serien! De första två kunde inte riktigt fängsla mej, men den här håller mej i ett helt annat grepp. Fortfarande är Noras privatliv egentligen det som intresserar mej mest, men även deckarhistorien håller den här gången. Jag gillar parallellhistorien om Thorwald som växte upp i början av 1900-talet, och funderar över om och hur han kan ha samband med mordet på flickan. Nästa bok måste absolut läsas, dels för att se hur det går för Nora (och även för Thomas), och dels för att boken slutade med en liten cliffhanger.

 

9 thoughts on “I grunden utan skuld av Viveca Sten

  1. enligt O:
    Deckarhistorien i nr 2 var i ärlighetens namn rätt seg och händelselös, fast om du hoppar över den boken så missar du ju även händelserna i huvudpersonernas privatliv…

  2. Tänk att den här boken har jag läst ut idag! Återkommer med recension på min blogg. Jag blir väldigt sugen att resa till Sandhamn när jag läser hennes böcker!

  3. Jag tyckte deckarhistorien var segast i den här (men det kan bero på att jag hade den som talbok och att jag led med Thorwald). Men eftersom jag vill veta hur det går för Nora kommer jag läsa nästa bok också :-).

  4. Boklusen:
    Kul! 🙂 Ser fram emot att läsa din recension :-).
    Det är många författare som får mej att längta till diverse platser 😀 – Ann Cleeves får mej att längta till Shetlandsöarna, Johan Theorin får mej att längta till Öland, Mari Jungstedt får mej att längta till Gotland, Camilla Läckberg får mej att längta till Fjällbacka… Trevligt att man kan resa till dessa platser i böckernas värld i alla fall! 🙂

  5. Ping: Nytt av Sten och Cleeves « Boksnoken

  6. Ping: I natt är du död av Viveca Sten « Boksnoken

  7. Ping: I grunden utan skuld av Viveca Sten « Anna Ljungdahl's Blog

Kommentera

