Stormvarning av Michael Katz Krefeld

Den danska läkaren Maja Holm har lämnat Danmark och ett kraschat äktenskap bakom sej, och flyttat till Norge. För tillfället bor hon i en liten kuststad som ser ut som alla andra små norska städer som hon stannat ett tag vid på sin väg genom Norge.  Hon jobbar både på sjukhuset och på stadens vårdcentral, hon sover för lite och stoppar i sej alldeles för mycket tabletter – allt för att slippa grubblerier över sitt liv.

En dag kommer en patient som tagit en överdos in på akuten. Han dör, och eftersom han är en känd (fd) missbrukare är det ingen som fäster någon större uppmärksamhet vid dödsfallet. Ingen utom Maja, som tycker att det är något som inte stämmer. När så en man blir brutalt mördad hittar hon en koppling mellan honom och mannen som dog av en överdos, och hon är övertygad om att det är något stort på gång som har med båda dödsfallen att göra.

Till sin hjälp för att undersöka dödsfallen har Maja reportern Stig Norland som hon nyligen lärt känna och dessutom inlett en kärlekshistoria med, men inte ens han tycks tro på hennes teorier om vad som är på gång. T.o.m när Maja blir utsatt för ett mordförsök blir hon misstrodd, och polisen tror bara att hon har försökt ta livet av sej själv.

Men Maja ger sej inte, hon vet att hon är något stort på spåren…

Det här är den första boken i serien om läkaren Maja Holm, skriven av den danske författaren Michael Katz Krefeld. I mitt tycke en välskriven bok med en spänning som gör att jag ibland nästan håller andan när jag läser. Ändå tog det ett bra tag för mej att ta mej igenom boken, men det skyller jag på en allmän lässvacka och trötta kvällar. För boken får ett högt betyg av mej och jag kommer definitivt att läsa bok nummer två i serien.

3 thoughts on “Stormvarning av Michael Katz Krefeld

  1. Cissi:
    Jaa, jag surfar runt lite och när jag ser nån intressant titel eller författare så skriver jag upp dem i en liten bok :-). Jag å andra sidan tycker att du läser många böcker som jag aldrig har hört talas om :-). Det är toppen att man kan få så många boktips bland alla bokbloggar!

  2. Ping: Peter Pans hemlighet av Michael Katz Krefeld | Boksnoken

Kommentera

