Den orolige mannen av Henning Mankell

En pensionerad marinofficer, Håkan von Enke, försvinner spårlöst under sin dagliga promenad. Kurt Wallander blir inblandad i försvinnandet eftersom Håkan är svärfar till Wallanders dotter Linda. Det verkar som om Håkan har gått upp i rök – har han blivit kidnappad, mördad, försvunnit självmant, begått självmord? Det finns inga spår.

Så försvinner även Håkans hustru Louise lika spårlöst. Hon hittas en tid senare – död, och dödsfallet ser ut som självmord. Men varför, och var är Håkan?

Wallander börjar utreda Håkans och Louises liv. En tid innan Håkan försvann pratade Wallander med honom på en fest, och han upplevde det som om Håkan var rädd och ville tala om något för Wallander trots att de egentligen inte kände varandra.

Wallander tar kontakt med gamla vänner till Håkan och alla verkar oförstående till Håkans försvinnande och Louises självmord. Men Wallander förstår att paret hade hemligheter i sitt liv, hemligheter som går långt bakåt i tiden och rör det kalla kriget, Östeuropa och spioneri.

Kurt Wallander har hunnit bli 60 år. Han börjar bli gammal och trött, lider från och till av minnesluckor som gör honom livrädd, och han funderar mycket över ålderdomen, gamla tider och vart hans liv tagit vägen. Men han gläds även över sin nyfödda dotterdotter.

Böckerna om Wallander var egentligen de böcker som öppnade mina ögon för svenska deckare. Jag har läst dem allihop. Men det var ju många år sen, och jag trodde att jag var klar med Kurt Wallander efter Danslärarens återkomst, men när Den orolige mannen – som definitivt är den sista om Kurt Wallander – kom så var jag såklart tvungen att läsa den med. Men jag är glad att detta var den sista boken. Kurt Wallander har gjort sitt. Boken är utan tvekan bra, men Wallander låter trött på livet, klagar över att han börjar bli gammal, och verkar allmänt skröplig. Wallander var länge en av mina favoritdeckare och Mankell var en av mina favoritdeckarförfattare, men efter honom har jag upptäckt så många nya, med så många bra historier, och många nya spännande platser. Tack och adjö, Kurt Wallander!

2 thoughts on “Den orolige mannen av Henning Mankell

  1. Jag har inte läst Danslärarens återkomst och jag tror inte jag kommer göra det heller. Inte heller den här känns lockande (och ännu mindre efter det jag läst här).

Kommentera

