I natt är du död av Viveca Sten

En ung man, Marcus Nielsen, hittas död i sin studentbostad, hängande i en snara från en lampkrok i taket. Allt tyder på självmord, men hans mamma ber enträget kriminalinspektör Thomas Andreasson att han ska undersöka dödsfallet närmare. Hon påstår att hennes son absolut inte kan ha tagit livet av sej. Han hade aldrig varit deprimerad, han hade planerat en resa tillsammans med sin lillebror, han trivdes med sina psykologistudier – det fanns ingen anledning för honom att ta livet av sej.

Thomas, som precis kommit tillbaks till jobbet efter att ha varit nära att drunkna ett halvår tidigare, lovar att titta närmare på Marcus död trots att de inte har något att gå på som tyder på annat än självmord.

I Marcus mobiltelefon hittar de några namn på personer som Marcus verkar ha sökt upp för ett arbete han skulle göra i samband med sina studier. Thomas bestämmer sej för att besöka dessa män, och han hittar något som de har gemensamt: de var alla kustjägare och hade tillbringat tid på militärbasen Korsö utanför Sandhamn. Men det var 30 år sedan – hur skulle Marcus död kunna ha något med dem att göra?

När så två av männen hittas döda förstår Thomas och hans kollegor att dödsfallen måste hänga ihop på något sätt. Thomas bästa vän Nora, som genomgår en jobbig tid efter att ha lämnat sin man Henrik, tillbringar en hel del tid på Sandhamn, och hon försöker ta reda på mera om Korsö och om det gick några rykten om hur kustjägarna hade det där under sin militärtjänstgöring för 30 år sedan. Och det verkar som om allt inte gick riktigt rätt till på den tiden… Nu finns det någon som vill ha hämnd för något som hände för länge sedan, kommer de att hitta den personen innan fler liv går till spillo?

Efter att ha tyckt bra om Viveca Stens tredje bok i Sandhamns-serien, I grunden utan skuld, hade jag ganska höga förväntningar på denna bok. Och jag blir inte besviken! Viveca Sten blir bara bättre och bättre. I natt är du död har en bra deckarhistoria och jag tycker även mer och mer om relationsbiten i böckerna. Nora har äntligen lämnat sin mansgris till man, och Thomas får uppleva lite äkta lycka igen. Sandhamnsdeckarna har tagit sej in bland mina favoriter!

6 thoughts on “I natt är du död av Viveca Sten

  1. Den här kommer jag definitivt läsa. Fast jag väntar nog till den finns på pocket. Nu har ju jag istället ganska låga förväntningar eftersom jag inte var så road av trean. Men den lyssnade jag på så fyran tar jag nog och läser istället.

  2. Jag har väntat på denna men eftersom jag inte tyckte trean var lika bra som de tidigare så väntar jag nog tills den kommer på pocket. Men jag tycker Noras privatliv är det bästa i böckerna, det andra är en bonus🙂

Kommentera

