Sista sommaren (med dig) av Ann Brashares

Systrarna Alice och Riley och deras kompis Paul har tillbringat alla sina somrar på ön Fire Island utanför New York. Ön är ett sommarparadis och somrarna har alltid varit fantastiska med sol och bad och lek.

Nu är Alice, Riley och Paul vuxna och systrarna har inte träffat Paul på ett par år. Men den här sommaren återvänder han till sitt hus på ön. Allt är som förr – men ändå inte. Alice och Paul märker att de har känslor för varandra, känslor som är mer än vänskap. De åtrår varandra, men känner samtidigt att de sviker Riley. Hon är den som är jämnårig med Paul och den som varit hans bästa vän. Alice är lillasystern som Paul har retat och t.o.m varit riktigt elak mot ibland. Men nu ser de varandra med helt andra ögon.

Men så händer något tragiskt och oförutsett som hotar att äventyra kärleken mellan Alice och Paul, och även förändra alla deras liv.

Ann Brashares har skrivit de populära Systrar i jeans-böckerna, som jag inte har läst, men som jag vet är väldigt omtyckta. Sista sommaren (med dig) är hennes första vuxenroman och jag tyckte den lät som en bok som kunde passa mej när jag ville ha något lättsmält med kärlek att läsa. Men åh, så jag retar mej på allt analyserande av känslor hit och dit. Och vad jag retar mej på att de inte pratar med varandra, utan måste hålla saker och ting hemliga av någon obegriplig anledning. Är de verkligen över 20 år eller är de bara 14? Och allt detta ”Jag älskar henne. Jag hatar henne. Jag hatar mej själv för att jag älskar henne”. Men snälla…

Fast annars var det en fin historia och det finns lite snyft-varning :-).

4 thoughts on “Sista sommaren (med dig) av Ann Brashares

  1. Det lät först som att jag skulle kunna tänka mig att läsa boken, men efter att ha läst hela din recension, tänker jag att det nog får vara för min del. Kanske är den för ”nyvuxna”? När man nu är det??

  2. Boklusen:
    Du har nog rätt, boken passar antagligen bättre för unga vuxna. Jag kunde inte alls relatera till deras tankar och agerande – kanske hade jag tyckt annorlunda om jag varit närmare 20 än 40 :-).

  3. Haha, jag håller med Boklusen. Först lät den lite intressant men efter din recension tänker jag också stå över.

  4. Cissi:
    Fast egentligen var den inte så dålig som jag får det att låta… Men boklusen har nog rätt i att den förmodligen passar bättre för unga vuxna. Jag var helt enkelt för gammal för den här boken :-D.

Kommentera

