Sten för sten av Liselott Willén

Kjerstin och Jörgen har flyttat från Sverige till Åland – Jörgen har sitt ursprung på ön, men själv känner sej Kjerstin inte riktigt hemma där. Hon jobbar som lärare men har inte mottagits väl på skolan, varken av eleverna eller av rektorn. Hon vantrivs kort och gott. Dessutom misstänker hon att Jörgen är otrogen. Hon börjar en kurs i självkännedom och där träffar hon kvinnor som liksom som själv mår dåligt av en eller annan anledning. Ledaren, som bara kallas O, är karismatisk och verkar komma kvinnorna kusligt nära inpå livet och veta hur de tänker. Det är på denna kurs som Kjerstin får en plan, och när den första stenen väl är kastad går planen inte att stoppas.

Jag fick upp ögonen för Liselott Willén av Cissi som recenserade denna bok för ett par år sen eller så, men det är först nu jag har lånat den (+ en bok till av Willén) på biblioteket. 

Den här tyckte jag om! Jag har hela tiden en kuslig känsla medan jag läser. Jag är inte säker på om Kjerstin verkligen tänker sätta sin plan i verket, och jag är faktiskt inte helt säker på vad hon tänker göra. Jag förstår hennes känslor men skulle jag själv gå så långt som att planera det hon gör? När slutet kommer vet jag först inte om jag förstod det rätt, så jag är tvungen att läsa igen och tänka efter vad som egentligen hände.

5 thoughts on “Sten för sten av Liselott Willén

  1. Jag tyckte mycket om Sten för sten som jag läste när den var rätt ny. Sedan dess har jag läst exakt noll böcker av Willén. Tack för påminnelsen!

  2. enligt O:
    Ibland tänker man att man ska läsa fler böcker av en viss författare men sen glömmer man helt enkelt bort det. Det finns ju så många böcker och så många författare man vill läsa…

  3. Vad kul att du läste och gillade den. Vi har hennes fjärde liggandes hemma men den är tydligen lite mer som en traditionell deckare. Jag lär nog läsa den inom en hyfsat snar framtid.

  4. Cissi:
    Jag har ju haft Liselotte Willén på min ”Att läsa”-lista länge nu, ända sen du recenserade den här boken, och det känns länge sen. Men så sprang jag på två av hennes böcker på biblioteket häromveckan och bestämde mej för att låna dem :-).

  5. Ping: Outläst: Eldsmärkt av Liselott Willén « Boksnoken

Kommentera

