En helvetes vinter av Daniel Woodrell

Ree Dolly är 16 år och bor med sin familj i ett gammalt ruckel i Ozarkbergen, ett laglöst land. Släkten lever på knarkhandel. Pappa Jessup är sällan hemma och Ree får ta ansvaret för sina två yngre bröder eftersom hennes en gång så vackra och glada mamma har blivit galen och är mentalt frånvarande. En dag dyker polisen upp och säger att Jessup är kallad till rättegång och om han inte infinner sej så kommer huset att gå till indrivning. Ree måste hitta sin pappa, annars har de snart ingenstans att ta vägen. Men ingen vill hjälpa henne, släkten tiger som muren och även om folk verkar veta något så säger de inget. Ree inser att hennes pappa troligen är död, men hur ska hon kunna bevisa det?

Daniel Woodrell kallas för ”country noir”-författare, och jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte riktigt vet vad det betyder. Jag lånade den här boken för att jag hade läst många bra recensioner om den och för att jag brukar gilla böcker som handlar om ett kargt landskap där människor får kämpa för att klara sej. Men hur jag än försöker gilla den här boken – alla andra verkar ju gilla den! – så faller den inte mej riktigt i smaken. Kanske miljön är alltför hård och eländig och kriminell för mej? Jag läste ut den enbart för att den inte var så tjock och för att den var lättläst, men den kommer inte att finnas med på någon lista över mina favoritböcker. Kanske jag i det här fallet skulle tycka bättre om filmen?

2 thoughts on “En helvetes vinter av Daniel Woodrell

  1. Cissi:
    Om jag har läst en bok som jag gillat så brukar jag inte se filmen, för de gånger jag har gjort det så har filmen oftast varit sämre än boken. Men i det här fallet skulle jag faktiskt kunna tänka mej att se filmen.

Kommentera

