Änglavakter av Kristina Ohlsson

En ung kvinna, som identifieras som Rebecca Trolle och som varit försvunnen i två år, hittas styckad och nedgrävd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Alex Recht och hans utredare misslyckades med att leta rätt på henne när hon försvann, men nu när kroppen är återfunnen är han övertygad om att de kommer att hitta hennes mördare.

Så hittas ännu en kropp begravd i samma skogsparti – en man som legat där i minst 25-30 år. Att två kroppar ligger begravda på samma ställe kan inte vara en slump. Det måste vara samma mördare, men varför har det gått så lång tid mellan morden, och vad har Rebecca Trolle gemensamt med en man som mördades för så länge sedan?

Svaret finns hos en gammal barnboksförfattarinna som suttit i fängelse för mordet på sin fd pojkvän, men som nu bor på ålderdomshem och vägrar tala sedan många år tillbaka. Hon döljer hemligheter som ingen hade kunnat ana, och som Rebecca Trolle kom alltför nära på spåren.

Det här är tredje boken om Alex Recht, Fredrika Bergman och Peder Rydh, och precis som med de två första böckerna så blir jag helt uppslukad. Vilken tur att jag var långledig när jag läste den så jag kunde läsa nästan hur mycket jag ville! Jag kunde nämligen knappt lägga den ifrån mej. Både själva deckarhistorien och utredarnas privatliv fängslar mej lika mycket. Kristina Ohlsson hör utan tvekan numera till en av mina absoluta favoritdeckarförfattare!

10 thoughts on “Änglavakter av Kristina Ohlsson

  1. Kristina Ohlsson är en klar favorit hos mig också även om jag tyckte att det här var den sämsta hittills. Jag ser dock mycket fram emot del fyra som jag hoppas kommer ut snart.

  2. Jag håller med Annika (alkb) om att Kristina Ohlsson är en favorit men att vissa delar i den här boken sänkte den för mig. Men jag kommer definitivt läsa nästa bok!

  3. Hon är en favorit även hos mig. Annika skriver att hon tycker att den senaste var sämst hittills. Det tycker inte jag. Jag tycker nog att de varit lika bra allihopa, däremot har nog mina förväntningar höjts och det är inte bra ibland…

  4. Annika:
    Jag har tyckt bra om alla tre böckerna och hoppas också på nr fyra snart🙂.

    Cissi:
    Jag har läst flera recensioner där folk tyckte att det var ett minus att alla huvudpersoner i boken hade nån närstående som var inblandad i fallet, men det var inget som störde mej. Jag tyckte den var lika bra som de två första🙂. Ser verkligen fram emot fler böcker av Kristina Ohlsson!

    Boklusen:
    Jag tycker som du, att alla tre har varit lika bra. Men du har rätt i att det inte är så bra att ha alltför höga förväntningar, vilket ju lätt blir fallet när flera böcker i rad är bra…

    Boktokig:
    Ja, det gör man verkligen!🙂

  5. Åh vad roligt! Jag kände precis samma sak när jag läste den. Trots att jag inte läst de tidigare, så jag fick börja bakifrån. Och de var bra allihopa! Åh!

  6. Sara:
    Ja, jag gillade dem allihop! Det dröjde ganska länge innan jag upptäckte Kristina Ohlsson men jag har definitivt lagt till henne bland mina favoritförfattare.

Kommentera

