Den farliga leken av Mari Jungstedt

19-åriga Jenny har blivit en av Sveriges mest kända modeller. Från att ha varit en helt vanlig skolflicka på Gotland jobbar hon nu för en stor modellagentur i Stockholm och reser världen runt på olika modelljobb. Hon träffar berömda människor, går på fina fester, och trivs med sitt liv som agenturens stora stjärna.

Samtidigt har det inte gått lika bra för 16-åriga Agnes. Hon blev upptäckt av samma agentur som Jenny, men efter kommentarer om hennes vikt började hon svälta sej själv och ligger nu inlagd på en klinik för anorektiker.

När den berömde fotografen Markus Sandberg råkar ut för ett mordförsök börjar de två unga kvinnornas öden flätas samman. Så sker ännu ett våldsdåd inom agenturen och det råder inget tvivel om att någon hyser agg – för att inte säga hat – mot just agenturen eller mot modellvärlden. Kommissarie Anders Knutas och hans medarbetare jobbar på för att förstå hur det hela hänger ihop.

Mari Jungstedt har som vanligt skrivit en lättläst deckare om Gotland. Jag tycker inte att det här är hennes bästa, och bara några dagar efter att jag läst ut den så har jag svårt att komma ihåg detaljerna i historien. Det händer heller inte mycket i huvudpersonernas privatliv, och reportern Johan Berg känns helt överflödig i denna bok. Men ändå – det är trevlig underhållning för stunden och jag kommer att fortsätta läsa Mari Jungstedts böcker.

4 thoughts on “Den farliga leken av Mari Jungstedt

  1. Jag har läst ca fyra böcker av henne och sedan kände jag att jag var mätt. Ibland känner jag att det skulle vara mysigt att ta upp en bok av henne igen, men så läser jag en recension ungefär som din och då känner jag att jag hellre tar upp en annan bok. Camilla Läckberg till exempel. Henne har jag inte tröttnat på än 🙂

  2. Jag gillar underhållningen när jag läser hennes böcker, men kommer inte ihåg vad de handlade om när det gått ett tag. Alla blir som en salig röra för mig.

  3. Frida:
    Jag har inte tröttnat på Mari Jungstedt än, men det får gärna gå ett tag mellan böckerna :-).

    Boklusen:
    Jag håller med, böckerna är trevlig underhållning även om de inte stannar kvar i minnet så länge. Men Gotland är en underbar miljö att läsa om!

  4. Nu var det länge sedan jag läste Mari Jungstedt – tror jag får ta och inhandla en bok inom snar framtid. Deckare + Gotland är ju en perfekt kombination så här i sommartider. 🙂

Kommentera

