Den utstötte av Sadie Jones

Andra världskriget är slut och 9-årige Lewis Albrights pappa har precis kommit hem från det militära. Lewis har blivit van vid att bara vara med sin mamma, så nu när pappa är hemma igen blir livet annorlunda. Pappan känns lite som en främling och Lewis trivs fortfarande bäst i sin mammas sällskap. Men en dag händer katastrofen. När Lewis är vid floden och badar med sin mamma så drunknar hon.

Efter mammans död blir Lewis tyst och inbunden. Han förlorar kontakten med sina vänner – alla tycker att han har blivit konstig. Alla förutom den några år yngre Kit som fortfarande ser honom som sin vän, och som efter några år avslöjar att hon är förälskad i honom.

 Lewis’ pappa träffar en ny kvinna bara några månader efter hustruns död. Alice försöker bli vän med Lewis men når inte fram till honom. Han drar sej in i sej själv, han bär på en stor ilska och börjar skära sej själv i armarna. Han börjar också dricka och hamnar i slagsmål. Till slut, som 17-åring, begår han en handling som gör att han hamnar i fängelse.

När han efter två år kommer ut ur fängelset försöker han lämna sitt gamla liv bakom sej och börja om på nytt, leva ett normalt liv. Men han är inte ”normal” och han ställer till det för sej igen. Barndomsvännen Kit, som inte heller har ett lätt liv eftersom hon regelbundet blir misshandlad av sin pappa, står fortfarande vid Lewis’ sida, men han lyckas stöta bort henne…

När boken börjar är året 1957, Lewis är 19 år och kommer hem till sin fars hus efter att precis ha blivit utsläppt ur fängelset. Sedan backar vi till 1945, innan allt det hemska hände som förändrade Lewis’ liv. Jag brukar inte tycka om att börja i ”fel ände” av en bok. Jag vill inte veta i början av boken vad som kommer att hända. Men den här gången väckte det bara min nyfikenhet. Vem är Lewis? Vad är det som händer som gör att han hamnar i fängelse när han är bara 17 år? Jag läser och läser och har svårt att släppa boken. För trots att den är hemsk och dyster, och Lewis är full av mörker och ilska, så vill jag fortsätta läsa. Jag vill veta om det finns något hopp för honom. Jag vill att han ska få ett bra liv, och jag tror, alldeles i slutet av boken, att hoppet finns där…

6 thoughts on “Den utstötte av Sadie Jones

Kommentera

