Bittrare än döden av Camilla Grebe & Åsa Träff

Terapeuterna – och tillika vännerna – Siri och Aina har åtagit sej att leda en självhjälpsgrupp för kvinnliga brottsoffer. De träffas och pratar om vad de varit med om; våldtäkter, misshandel, förnedring – av makar, pojkvänner, styvpappor. Ungefär samtidigt har ett grovt våldsbrott skett; en mamma har blivit brutalt ihjälsparkad medan hennes 5-åriga dotter blev vittne till händelsen, och eftersom förorten är liten är det flera stycken i gruppen som känner till kvinnan som blivit mördad. Snart hittar våldet även ända in i Siris och Ainas mottagningsrum där de träffar kvinnorna.

Bittrare än döden är förstås uppföljaren till Någon sorts frid, Grebes och Träffs debut som jag tyckte bra om. Och denna håller precis samma standard. Jag läser från pärm till pärm nästan utan uppehåll (tack och lov för semester! 😀 ) – psykologisk spänningsroman när den är som bäst! 

Jag gillar även att följa Siris privatliv. Hon är osäker på sitt kärleksliv. Hon vill älska Markus som hon är tillsammans med, men vågar inte. Hennes förra man Stefan finns fortfarande inom henne trots att han är död, och hon är rädd för att släppa någon så nära inpå livet igen. Hon kan inte älska Markus på samma sätt som han älskar henne. Istället sårar hon honom, men kommer hon att våga göra det rätta?

 

 

6 thoughts on “Bittrare än döden av Camilla Grebe & Åsa Träff

  1. Jag stod i kö för Bittrare än döden på biblioteket, det blev min tur att låna boken men jag hann aldrig hämta den, surt! Jag måste göra ett nytt försök att få låna den. Kul att du tyckte om den, jag gillade den första.

    • Jag blev just MYCKET förvånad! Jag tittade i en liten påse jag har med olästa böcker i och i den låg just Bittrare än döden. Jag undrar nu om jag fått den eller om jag köpt den. Min dotter säger att hon tror att jag köpt den en gång för ett tag sedan. Ja, förvirrad är bara förnamnet… :s

Kommentera

