Flickan under jorden av Elly Griffiths

Ruth Galloway är arkeolog och föreläsare på universitetet. När människoben hittas i de sanka markerna i närheten av hennes hem blir hon ombedd av polisen att titta på dem för att bestämma hur gamla de är. Kriminalkommissarie Harry Nelson hoppas att benen är kvarlevorna av Lucy Downey, en flicka som försvann för 10 år sedan och som han aldrig lyckades hitta. Men till hans besvikelse kommer Ruth fram till att benen härstammar ända från järnåldern.

Försvinnandet av Lucy Downey har plågat Harry Nelson under alla år, och dessutom har han fått brev av förövaren. Nästan exakt 10 år efter Lucys försvinnande försvinner ännu en flicka – är det samma förövare som har slagit till igen? Och har benen från järnåldern något att göra med flickornas öden? Mot sin vilja blir även Ruth Galloway indragen i flickornas försvinnanden, hon börjar få hotfulla meddelanden och det visar sej att hon i allra högsta grad svävar i livsfara pga sin inblandning.

Ruth Galloway är en kvinna som man nästan måste tycka om. Hon närmar sej de fyrtio, lever ensam med sina katter och har inte många vänner, men har en före detta pojkvän som söker upp henne och verkar intresserad igen. Ruth har dock vant sej vid att leva ensam och vill inte återuppta sitt gamla förhållande – och dessutom känner hon sej oförklarligt dragen till Harry Nelson… Både Ruth och Harry är personer som jag gillar och vill lära känna bättre. Boken är en annorlunda kriminalroman med arkeologi i fokus istället för blodiga mord och jag känner att jag vill ha mer. Vilken tur att det finns två böcker till om Ruth Galloway! 🙂

 

6 thoughts on “Flickan under jorden av Elly Griffiths

  1. Jag har också bara läst första och vill verkligen läsa de andra. Bara de blir lite billigare eller finns att låna på mitt närmaste bibliotek (som har ett rätt begränsat utbud). Så blir det när man bor i en väldigt liten kommun. Men jag är ändå väldigt glad att det finns.

  2. Cissi:
    Jag måste absolut läsa de andra också!
    Vårt bibliotek är också litet och har ett begränsat utbud. Fast jag lånar inte så jätteofta, jag köper mycket böcker. Men ibland blir det en sväng till biblioteket – ibland har jag svårt att hitta något jag vill låna, men ibland kommer jag hem med flera böcker :-). Emmy lånar mycket på biblioteket, men jag tycker att utbudet även på ungdomsböcker är lite dåligt.

Kommentera

