Vredens tid av Stefan Tegenfalk

Den här boken fick jag, precis som många andra bokbloggare, från Massolit förlag för ett bra tag sen. Eftersom flera av dem som fått boken läste den ganska omgående blev det också många recensioner skrivna om den under kort tid – en del positiva och en del mindre positiva vill jag minnas – och det gjorde att jag helt enkelt tappade lusten att ta mej an den, jag kände att jag ville vänta. Men nu har jag läst den!

En 10-årig flicka och hennes mamma dör i en bilolycka. Fem år senare dödar en domare en taxichaufför och efteråt kan han inte minnas ett dugg av mordet och varför han har gjort det. Kriminalkommissarie Walter Gröhn får hand om fallet tillsammans med den unga begåvade praktikanten Jonna de Brugge från RSU, Rikspolisstyrelsens särskilda utredningsenhet. Så sker fler oförklarliga mord. Folk blir aggressiva och dödar närstående personer, för att efteråt inte kunna förklara varför.

Walter begår en miss och blir fråntagen fallet men får ändå Jonna att nysta vidare, med inte helt tillåtna metoder. Spåren leder bakåt i tiden, till en man som mist sin fru och dotter, men sanningen är värre och mer osannolik än någon kunnat vänta sej.

Oj, det här är en bok med högt tempo! Den påminner mej faktiskt lite grann om Stieg Larssons Millenniumböcker. Ibland har jag svårt att hänga med, det är många personer och vindlingar att hålla reda på, och jag är inte säker på om allt och alla är relevanta för storyn. Men boken är onekligen spännande, blir aldrig trist eller står och stampar på stället. Jag hade faktiskt inte så höga förväntningar på boken, men jag blev positivt överraskad. Jag är glad att jag även har fått bok nummer två i serien, Nirvanaprojektet, från Massolit förlag, och jag kommer inte att vänta länge med att läsa den!

3 thoughts on “Vredens tid av Stefan Tegenfalk

  1. Cissi:
    Jag hade inte så höga förväntningar så den var bättre än jag hade trott! Få se om jag tar med mej Nirvanaprojektet till Finland och läser den där.

  2. Ping: “Vredens tid” av Stefan Tegenfalk « Lottens Bokblogg

Kommentera

