Min allra bästa vän av Laura Wilson

Huvudpersonen i Min allra bästa vän heter Gerald. Under andra världskriget försvinner hans några år äldre syster Vera, och en dag när Gerald är ute i skogen och leker hittar han hennes döda kropp. Hon har blivit mördad.

Sedan får man följa händelserna i boken, omväxlande från tiden runt Veras försvinnande och nutid, genom tre berättarröster: Gerald, hans arbetskamrat Jo och Geralds moster Tilly.

Gerald uppfattas som en annorlunda, lite trög man som närmar sej pensionsåldern. Han hyr ett rum och mår bäst om han får följa sina invanda rutiner. När hans arbetskamrat Jos dotter Mel försvinner riktas misstankarna mot Gerald eftersom det framkommer att han följt efter henne. Är han pervers på något sätt? Hade han något att göra med sin systers mord för många år sen?

Jag hade lite svårt att komma in i den här boken. Jag blev förvirrad av de olika berättarrösterna och hoppen i tid, men när jag kom underfund med upplägget flöt läsningen bara på. Tempot är ganska långsamt men det brukar jag ju gilla, och jag gillar även karaktärerna. Jag vet inte om boken ska kallas för kriminalroman eller psykologisk thriller – oavsett vilket så är det här en bok helt i min smak!

Kommentera

